Crowdsource Job Rotatie
Jij doet je werk natuurlijk fantastisch. Zou het niet fijn zijn als de afdelingen om je heen ook zo fantastisch hun werk doen?
En je baas? Zou het niet formidabel zijn als je baas eens wist hoe moeilijk het is om jouw baan uit te voeren? Al was het maar voor een dag?
Daar bestaat een eeuwenoude oplossing voor: job rotatie. Jij probeert het werk van een ander te doen. En die ander ervaart hoe jouw baan is.
Heeft dat nog wel zin op de hedendaagse werkvloer? Jazeker! Dit zijn de voordelen:
– Ten eerste zie je het bedrijf door een andere bril. Zo’n ander perspectief draagt bij tot wederzijds respect en begrip. Mensen nemen vaak aan dat ze weten wat de baan van een ander inhoudt, maar als ze alles van dichtbij meemaken en zelf ervaren, levert dat een heel wat helderder beeld op. Teams gaan anders samenwerken en daar heeft het hele bedrijf baat bij.
– Een nieuwe invalshoek kan ook tot serendipiteit leiden, hetgeen de aanzet vormt tot onverwachte innovatie en efficiency.
– Bovendien hebben de connecties die door job rotatie ontstaan tot gevolg dat netwerken beter functioneren en afdelingssilo’s worden afgebroken.
– Met als eindresultaat dat producten en diensten beter worden.
Maar wacht… wat voor voordelen heeft dat dan voor de werknemer? De volgende:
– Werknemers kunnen vaardigheden verbeteren. Door ze te verbreden.
– Ze maken kennis met potentiële nieuwe uitdagingen en krijgen een beter beeld van hun carrièremogelijkheden.
– Ze leren door zich buiten hun comfortzone te wagen.
– Het resultaat: minder verloop en een bredere inzetbaarheid. Een interessant feitje daarbij komt uit onderzoek van de commissie bakker (2008), waaruit blijk dat vacatures die ontstaan door interne doorstroom 2,5 keer beter worden ingevuld dan vacatures die ontstaan door uitstroom.
Start met korte termijn job rotatie
Er zijn twee soorten job rotatie: korte en lange termijn. Als er voor een langere periode wordt gerouleerd, komt daar heel wat bij kijken: uitgebreide training, een echte functiewijziging en dus contract aanpassingen, enz. Als er kort wordt gerouleerd, brengt dat evengoed alle bovengenoemde voordelen met zich mee. En het is zoveel makkelijker om mee te beginnen. Het is in feite altijd de eerste stap in de richting van lang rouleren. Dus laten we ons concentreren op korte rouleerprogramma’s en een aantal tips en suggesties bespreken die bijdragen tot succes.
Kort rouleren op basis van crowdsourcing
U kunt basis van de beoogde doelgroepen een rouleerprogramma plannen voor uw werknemers. Maar waarom zou u de planning niet aan uw personeel overlaten? U geeft het programma dan een echt sociaal karakter. Met andere woorden: job rotatie crowdsourcen!
Als mensen hun huis kunnen aanbieden via AirBnB, waarom zouden ze hun baan dan niet voor een korte periode kunnen aanbieden?
1. Stel het doel (en dus de doelgroepen) en de duur van het programma vast.
2. Maak er een coole campagne van! Onderstreep de voordelen met posters, via de sociale media en door dingen grafisch te visualiseren.
3. Richt online een transparant crowdsourceprogramma in waarmee taken kunnen worden gerouleerd.
4. En zorg ervoor dat werknemers makkelijk functies kunnen aanbieden, selecteren, wijzigen en delen.
5. HR krijgt daarbij de rol van mediator en kan bijvoorbeeld ondersteunende trainingsprogramma’s aanbieden.
6. Deel successen. Laat werknemers zien wat hun collega’s van job rotatie vinden.
Een paar ideeën
Job rotatie is niet nieuw, maar er zijn door hedendaagse technologieën wel nieuwe mogelijkheden ontstaan. Hier volgen een paar leuke ideeën:
– Laat werknemers de receptie bemannen, al is het maar voor een dag. Laat ze de sfeer proeven bij het belangrijkste onderdeel van het bedrijf: de ingang.
– Of ga een stap verder en laat medewerkers kennismaken met faciliterende rollen, bijvoorbeeld in de reiniging of de bedrijfskantine, zodat ze meer begrip en respect krijgen voor de manier waarop deze activiteiten bijdragen tot het succes van het bedrijf. Zoals de baas van British Airways die vliegtuigtoiletten schoonmaakt.
– Zet elke medewerker die niet met klanten in aanraking komt een paar dagen op een plek waar dit wel het geval is. Laat productmanagers met vertegenwoordigers op klantbezoek gaan.
– En laat mensen in de verkoop vice versa echt kennismaken met wat ze verkopen. Zet kantoorpersoneel in op productielocaties, enz.
– Laat managers op verschillende afdelingen werken zodat ze hun algemene managementvaardigheden kunnen verbeteren en meer inzicht krijgen in de dynamiek van de diverse bedrijfsonderdelen.
– Niets is te gek. Zelfs een president van een land kan tegelijkertijd een boer zijn.
Hoe kan je het succes van job rotatie meten?
Ik ben van mening dat je dat niet hoeft te meten, want Job Rotatie resulteert in motivatie. En motivatie is als verliefdheid. Je weet dat het er is, maar je kunt het niet meten.
Maar als je toch per se iets wilt meten, zou je de Social Succession Index (SSI) kunnen gebruiken:
totaal aantal werknemers
aantal werknemers in het banen rotatie programma.
En je zou het effect van banen rotatie (om te beginnen) hieraan kunnen afmeten:
– Positievere en frequentere directe performance feedback.
– Lagere wervings- en onboardingkosten, want de opvolging verloopt soepeler omdat de interne mobiliteit toeneemt wanneer werknemers met meer carrièreopties in aanraking komen.
– Lagere trainingskosten, want door de job rotatie leren mensen meer van collega’s en hoeven er minder externe trainers te worden ingehuurd. Een voorbeeld: waarom zou je managers naar een dure managementtraining sturen als Job Rotatie voldoende is?
– Beter gemotiveerde en samenwerkende teams leveren een hogere NPS (Net Promoter Score) op, wat weer in meer omzet kan resulteren.
Conclusie
Als Google werknemers 20% van hun tijd aan creatieve projecten laat besteden, waarom zouden jullie je werknemers dan niet toestaan om 20% van hun tijd op een andere afdeling door te brengen? De financiële investering is klein. En de opbrengst in de vorm van positieve energie en verandering is groot. Als Job Rotatie goed wordt aangepakt, verdwijnen onzichtbare muren en wordt opvolgingsmanagement veel socialer.
—
Door
Patrick Willer