‘CSU investeert in zelfvertrouwen, te beginnen bij de jeugd’

Via de campagne ‘Baas van Morgen’ wil schoonmaak-reus CSU de medewerker van morgen bereiken.

“CSU wil bijdragen aan een wereld waarin je postcode niet je toekomst bepaalt,” zegt Marco Gramser, Directeur HR bij schoonmaakdienstverlener CSU. “Wij zijn een mensenbedrijf, waar iedereen welkom is.” 

In dat kader neemt CSU vandaag voor het tweede jaar op rij deel aan het landelijke project Baas van Morgen. Kaylee (14 jaar) neemt een dag plaats in de Raad van Bestuur op de stoel van Suzan Stadhouders, lid Raad van Bestuur bij CSU (foto).


Suzan Stadhouders, lid Raad van Bestuur, en baas in spé Kaylee (14) 

122 verschillende nationaliteiten 

De schoonmaakgigant behoort met ruim 16.000 medewerkers tot de top 3 van schoonmaakdienstverleners van Nederland. Het medewerkersbestand bestaat uit maar liefst 122 verschillende nationaliteiten. Gramser: “Deze mensen op weg helpen, zien we als onderdeel van onze maatschappelijke opdracht.”
 
“Baas van Morgen is een mooi initiatief om te laten zien dat de jeugd de toekomst heeft, en tevens een gelegenheid bij uitstek om een jongere te laten meedenken over een voor ons belangrijk thema. Jongeren zijn nog vrij van geest en kennen geen belemmeringen in hun denken,” aldus Gramser.

Werving van vakantiekrachten 

Dat belangrijke thema is het aantrekken van nieuwe medewerkers, een hot topic binnen de Raad van Bestuur. Gezien de krappe arbeidsmarkt is CSU voor de komende zomer al druk bezig met het opzetten van een campagne voor de werving van vakantiekrachten. Traditioneel veelal jongeren en scholieren, die ook kunnen uitgroeien tot vaste medewerkers. 

“Onze plannen willen we spiegelen met Kaylee en haar feedback daarop meenemen. Daarvoor neemt zij onder andere deel aan een sessie met campagne-specialisten en praat ze uitgebreid met Suzan Stadhouders. Met haar leeftijd staat Kaylee dicht bij de doelgroep en voelt zij goed aan wat wel en niet aankomt van een campagne.” 

Employer branding én emancipatie 

Verder zal de dag voor de jonge baas in spé bestaan uit een rondleiding door het bedrijf en een kennismaking met medewerkers in uiteenlopende functies. Het achterliggende idee is tweeledig: employer branding én emancipatie. 

CSU wil jongeren zo vroeg mogelijk kennis laten maken met het schoonmaakbedrijf, maar nadrukkelijk ook jonge mensen uit wijken met een sociaal economische achterstand zelfvertrouwen geven. 

Gramser: “Wij willen jongeren meegeven dat ieder mens – ongeacht zijn achtergrond – talent heeft.” 

Met zelfvertrouwen ambities waarmaken 

“En dat het belangrijk is op zoek te gaan naar werk dat past bij dat talent. Dat vergroot uiteindelijk je zelfvertrouwen. En met zelfvertrouwen kun je je ambities waarmaken en vooral kansen pakken. Hoe dat eruit kan zien, laten we Kaylee op deze dag ervaren.”
 
Dit sluit nauw aan bij de wijze waarop CSU de ruim 16.000 medewerkers begeleidt in hun persoonlijke ontwikkeling. Daarvoor lanceerde Gramser eerder onder meer de campagne “Fris in je werk”, gericht op het actief verhogen van het eigen werkgeluk en het voorkomen van verzuim. 

Taal niet machtig 

Een ander initiatief om medewerkers te ontwikkelen is het aanbieden van een cursus Nederlands voor medewerkers die de taal nog niet machtig zijn. Gramser: “Wij leren hen Nederlands zodat ze zich verder kunnen ontplooien.” 
 
“Voor een betaalde baan is het beheersen van de Nederlandse taal nu eenmaal noodzakelijk. Los daarvan maakt het mensen zelfredzaam en ook dat versterkt het zelfvertrouwen.”
 
Aan CSU-medewerkers wordt tevens budgetcoaching aangeboden, waar ook hulp bij het aanvragen van toeslagen bij hoort. “Geen overbodige luxe, gezien de actualiteit.”

Medewerkers moeilijk te activeren 

De grootste uitdaging bij dit alles is de medewerkers daadwerkelijk in actie te krijgen. Met het rondsturen van een e-mail of een interne nieuwsbrief, wordt in de praktijk niet altijd de meerderheid van de medewerkers bereikt. 
 
CSU onderzoekt dan ook continu hoe de communicatie geoptimaliseerd kan worden bijvoorbeeld door het gebruik van meer visuele communicatie-uitingen.  

Gramser: “Dat is een punt van aandacht inderdaad. Maar we weten inmiddels dat het wél een groot effect heeft als leidinggevenden, hr-medewerkers, casemanagers, enzovoort, de medewerkers in persoonlijke contacten wijzen op de faciliteiten. Dan zie je dat ze er meer gebruik van gaan maken.” 

Lees ook het interview met Marco Gramser: 'Alles draait om verbinding en werkgeluk'

Baas van Morgen 

Baas van Morgen maakt deel uit van het programma van JINC, bedoeld om Nederlandse kinderen van 8 tot 16 jaar, die opgroeien in een omgeving met een sociaaleconomische achterstand, te helpen aan een goede start op de arbeidsmarkt.