Datalekken: Maximale boete privacy-waakhond fors omhoog
19 juli 2016

Sinds 1 juli kan de Autoriteit Persoonsgegevens voortaan een boete van 900.000 euro opleggen in plaats van 450.000 euro.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft haar boetebeleidsregels aangepast naar aanleiding van een wijziging van de Telecommunicatiewet per 1 juli 2016. De AP kan de boete van maximaal 900.000 euro opleggen aan een telecombedrijf dat een datalek niet meldt aan de toezichthouder.
Doel vooral preventieve werking
De wetgever heeft eerder al besloten de sanctiemogelijkheden van de AP te versterken om zo de naleving van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) te bevorderen. De AP vindt hierbij vooral de preventieve werking van de boetebevoegdheid van belang.
Bedrijven en overheden zullen hierdoor eerder aandacht besteden aan de bescherming van persoonsgegevens, is de verwachting. Mocht er sprake zijn van een opzettelijke overtreding van de Wbp of als deze voortkomt uit ernstig verwijtbare nalatigheid, kan de AP direct een boete opleggen. In andere gevallen komt er eerst een bindende aanwijzing.
In zwaarte oplopende boetes
Uitgangspunt is dat de hoogte van de boete in verhouding moet staan tot de begane overtreding. In de boetebeleidsregels is gekozen voor een categorie-indeling en bandbreedte-systematiek. De AP heeft de beboetbare situaties ingedeeld in een aantal boetecategorieën met in zwaarte oplopende boetes. De AP-beleidsregels geven inzicht in de factoren die relevant zijn voor de hoogte van een boete in een concreet geval.
Sluit u aan bij andere ambitieuze HR-Directeuren. Meld u aan voor de CHRO-nieuwsbrief met waardevolle artikelen, checklists & interviews.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidVacatures
Publiek Netwerk in opdracht van Blik op Werk
Certus Groep
Moore MKW
Events
23 april 2025
12 november 2025
Personalia
Debbie Hameetman is per januari...
Wrike heeft de benoeming van...
Richard Greve is onlangs toegetreden...
Whitepapers
Een gezonde organisatie heeft een...
Anno 2024 hebben we het...
Gen Z, geboren tussen 1997...
Markt Update
Robidus, specialist in sociale zekerheid,...
Onder de Top Employers 2025...
Ondernemers zijn in 2025 minder...
Vragen over adverteren?

Kan ik u van dienst zijn met een toelichting of advies over alle mogelijkheden? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor u.
CHRO.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor HR professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Marloes Willems
Accountmanager