De 4 succesfactoren van effectieve onboarding
Heeft u wel eens met uw mond vol tanden gezeten tegenover een nieuwe medewerker, die uit ontevredenheid binnen een jaar alweer besloot te vertrekken? U bent niet de enige HR-professional die dat meemaakt. 6 op de 10 personen zijn teleurgesteld bij de start in een nieuwe baan. Een kwart daarvan vertrekt daadwerkelijk binnen een jaar. Toch zijn er aantal factoren die eraan bijdragen dat nieuwe medewerkers zich sneller thuis voelen en happy en tevreden zijn in hun nieuwe job.
Succesfactor 1: maak een gestructureerd integratieproces
Recruitment gaat verder dan het selecteren van de beste kandidaten. Het gaat er uiteindelijk om dat nieuwe medewerkers succesvol meedraaien in de organisatie en de weg naar productiviteit wordt verkort. Integratie is dan ook een essentieel onderdeel van het recruitmentproces. Een zorgvuldig geplande en gestructureerde integratie zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers zich beter aanpassen aan de cultuur en de waarden van de organisatie, waardoor er bij nieuwe medewerkers commitment voor lange termijn ontstaat.
Succesfactor 2: stel niet uit wat je in de eerste dagen al kunt doen
Timing is cruciaal in het integratieproces. De eerste 90 dagen van het onboardingproces zijn cruciaal. En daarbij is de eerste indruk van groot belang. Bij een medewerker die zich onthand voelt doordat de laptop en smartphone nog niet beschikbaar zijn of niet werken, maak je geen goede eerste indruk.
Bereid daarom de komst van de medewerker goed voor. Denk er bijvoorbeeld ook aan de nieuwkomer al aandacht te geven, vóórdat de eerste werkdag start. Houd contact nadat de arbeidsovereenkomst getekend is, dat vergroot het gevoel van ‘een warm bad’.
Lees ook: HR-directeur Rituals: 'Onboarding is bij ons een geoliede machine'
Succesfactor 3: zorg ervoor dat doelen helder zijn geformuleerd
Je hoort het zo vaak: “Ga je eerst maar even inlezen”. Maar dat is niet wat een nieuwe medewerker die graag snel up and running is, wil horen. Laat de manager direct bij de start van het dienstverband de doelen voor de nieuwkomers helder formuleren. Op deze manier bouwen nieuwe medewerkers snel een netwerk op en voelen ze zich vanaf dag één nuttig en effectief. Dat leidt tot snelle en goede prestaties, een tevreden medewerker, en dat komt alle partijen ten goede.
Succesfactor 4: biedt een mix van leermogelijkheden aan
Het aanbieden van diverse leermogelijkheden is de snelweg naar betrokken en tevreden medewerkers. Want behalve dat ze hiermee zichzelf ontwikkelen en snel bijdragen aan de ontwikkeling van de organisatie, geeft het ze ook het gevoel dat ze vanaf de eerste weken waardevol zijn voor de organisatie. En dat zorgt weer voor extra zelfvertrouwen in een toch wat onzekere beginfase.
Werkgevers die slim met deze kennis omgaan, bieden zowel on- als offline leermogelijkheden in de eerste maanden. Onze tip: combineer e-learning-activiteiten met onder andere live workshops, zorg voor sessies met een coach en zet bijvoorbeeld kennissessies met andere collega’s op.
Over de auteur: Veronique Bourée is International Customer Succes Director Talentsoft. Meer tips voor een effectief onboardingsproces? Download de checklist Onboarding van Talentsoft.