De 7 factoren van werkplezier
Medewerkers die plezier hebben in hun werk en zich gelukkig voelen in de organisatie, zijn het productiefst, minder vaak ziek en minder geneigd te vertrekken naar groenere heuvels elders. Wat dit werkplezier bepaalt? Een goede werk-privébalans, goede beloning en arbeidsvoorwaarden, en betekenisvol werk.
Dat laat de Employability Special van de Raet HR Benchmark 2018 zien. De clouddienstverlener onderzocht welke factoren het werkplezier van medewerkers bepalen, en of HR-professionals en bestuurders op dezelfde lijn zitten in hun denken en beleid. Dat blijkt redelijk het geval.
Top 7
Werk-privébalans (62%) en beloning & arbeidsvoorwaarden (66%) zijn het meest bepalend voor het werkplezier van medewerkers. Daarna komen betekenisvol werk (50%) en leuke collega’s (58%) vaak voor in de top drie van werkplezier.
Feedback & erkenning (28%), vertrouwen in de organisatie (22%) en autonomie & meedoen bij besluitvorming (15%) staan er minder vaak in, maar dat wil niet zeggen dat deze aspecten minder belangrijk zijn voor het werkplezier.
Verschillen in leeftijd
Natuurlijk zijn er verschillen tussen medewerkers van verschillende leeftijden: de millennial wenst immers andere dingen in het werk dan de oudere professional. Zo zet de groep 18- tot 34-jarigen beloning en arbeidsvoorwaarden minder vaak in de ‘werkplezier top drie’ (53% versus 66% gemiddeld) evenals vertrouwen in de organisatie (14% versus 22% gemiddeld).
Millennials vinden feedback en erkenning belangrijker dan de oudere medewerkers. Bij hen staat dit met 39% in de top drie, versus 28% gemiddeld. De 55-plussers vinden feedback en erkenning dus minder van belang (25% versus 28% gemiddeld), maar hechten juist meer waarde aan het vertrouwen in de organisatie (24% versus 22% gemiddeld).
En de middengroep dan? De 35- tot 54-jarigen vinden leuke collega's juist weer belangrijk (64% versus 58% gemiddeld).
Wat denken HR-professionals?
En dan de hamvraag: zitten bestuurders en HR-professionals een beetje op dezelfde lijn wat betreft de wensen van hun medewerkers? HR-professionals (64%) en bestuurders (75%) noemen betekenisvol werk als de meest bepalende factor voor medewerkersgeluk. Ze zitten er dus niet ver naast.
Wat opvalt is dat bestuurders dit betekenisvolle werk opmerkelijk vaker noemen als zeer bepalende factor dan HR-professionals. Daarnaast zijn volgens HR-professionals en bestuurders werk-privé- balans (58% versus 50%) en feedback & erkenning (53% versus 51%) bepalend voor een gelukkige medewerker.
Autonomie & meedoen bij besluitvorming (45% versus 46%), vertrouwen in de organisatie (42% versus 36%) en leuke collega’s (39% versus 42%) zijn volgens HR- professionals en bestuurders relatief minder van invloed. Maar dat wil niet zeggen dat deze aspecten volgens hen niet belangrijk zijn.
Meer weten? Download de Raet HR Benchmark 2018: Hoe blijven medewerkers inzetbaar?