De basis van employer branding

In dit derde blogartikel in de serie over employer branding ga ik in op de basis van employer branding. Waarom is employer branding essentieel? De spanning op de arbeidsmarkt is nog nooit zo hoog geweest, en het aantrekken (en behouden!) van talent nog nooit zo complex.
Wat zijn precies de elementen die je als organisatie nodig hebt om jezelf naar buiten toe te presenteren als aantrekkelijke werkgever? Want daar gaat het ten slotte om bij employer branding. Hoofdzaken die aan bod komen zijn storytelling, de medewerkers zelf maar ook consistentie.
Employer branding-strategie als onderdeel van de gehele bedrijfsstrategie
Waar je misschien marketingstrategie had verwacht (want branding is marketing, toch?) vind ik dat het onderdeel moet zijn van de gehele bedrijfsstrategie. Uiteindelijk is voor alle organisaties een van de grootste uitdagingen het vinden én behouden van goed personeel. Als de gehele bedrijfsstrategie ook de employer branding-strategie bevat, werkt de gehele organisatie met dat in het achterhoofd.
Hoe storytelling je employer branding versterkt
Door storytelling in te zetten bij employer branding maak je je boodschap veel persoonlijker en tastbaarder. Dit maakt het een stuk minder ‘plat’ dan een klassieke promotionele campagne, en helpt met het laten landen van de boodschap bij je doelgroep.
Is je organisatie er een waar efficiënt werken en doorzettingsvermogen hoog in het vaandel staan? Belicht dit in een van de eerste uitingen, of dit nu een video, een podcast of een blogartikel is. Maak hier ook gelijk duidelijk wat het bottomline-resultaat is – blije klanten, partners of anderszins een mooi resultaat.
Een ander voordeel van storytelling is dat het in een template-format te gieten is, waardoor herhaaldelijk produceren van de content sneller is, én consistenter (daarover hieronder meer). Het vaste format helpt daarbij in het inzoomen op één enkel verhaal of moment van een medewerker. Hier is weer snackable content van te maken voor bijvoorbeeld Instagram of TikTok te maken.
Medewerkers aan het woord!
Laat je medewerkers aan het woord in je employer branding-activiteiten. Dit is geloofwaardiger dan wanneer alleen de directie of PR-afdeling de boodschap uitdraagt.
Daarnaast wordt het storytelling-aspect hierdoor makkelijker omdat echte verhalen en ervaringen ‘van de vloer’ worden gedeeld. Een mooi voorbeeld is Apple, die op de ‘werken bij’-pagina niet direct de vacatures laat zien, maar verhalen van medewerkers en over de bedrijfscultuur.
De echte verhalen helpen bovendien bij het storytelling-deel: het maakt het inhoudelijke deel realistischer en unieker dan dat het een ‘we zijn een jong en dynamisch bedrijf!’ wordt.
Lees hierover ook het artikel op HR Praktijk genaamd ‘Arbeidsmarktcampagnes met werknemers in de hoofdrol’.
Zonder consistentie geen sterke employer branding
Doordat employer branding altijd een lang(er)lopend project is, is consistentie essentieel. De tone of voice, de boodschappen en de gehele campagne moet aan een paar speerpunten voldoen. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat de boodschap verwatert, deze niet landt bij het publiek of erger: een verkeerde indruk achterlaat.
De speerpunten:
- Kies enkele hoofdthema’s en hou daaraan vast
- Huisstijl, taalgebruik en dergelijke moeten herkenbaar zijn
- Kies voor een inhouds- en mediumvorm die past bij je organisatie. Podcasts, video’s, interview
- Vraag feedback! Met een minisurveyformulier bij elk item dat je publiceert haal je de respons van je publiek op. Hiermee kan je de employer branding-campagne optimaliseren.
Conclusie
Met de huidige spanning op de arbeidsmarkt is het niet meer de vraag òf je organisatie aan employer branding moet doen, maar hoe je dat het beste doet. Met een gedegen strategie, storytelling als middel en consistentie bereik je de doelstellingen van je employer branding, en daarmee uiteindelijk je bedrijfsstrategie.
Ga voor de lange termijn, met de missie en visie van je organisatie in gedachten, als het gaat om je employer branding-strategie. Het resultaat zal navenant zijn!
Dit artikel verscheen eerder op sijthoffmedia.nl.
Benieuwd wat Sijthoff Media voor jouw organisatie kan betekenen op het gebied van employer branding?