De dynamische organisatie moet permanent kunnen veranderen: zes sleutels tot succes

Om te overleven moeten bedrijven uitgroeien tot 'dynamische organisaties' en zich snel en voortdurend aanpassen aan veranderingen in de wereld. Volgens HR-analisten Josh Bersin en Kathi Enderes zijn er zes belangrijke aspecten waar bedrijven op moeten letten om dit voor elkaar te krijgen. 

Organisaties kunnen niet langer vertrouwen op periodieke veranderprogramma’s, schrijven HR-analisten Josh Bersin en Kathi Enderes (The Josh Bersin Company) in HR Executive. In plaats daarvan moeten ze het vermogen cultiveren om op elk moment te kunnen inspelen op veranderingen. Ze moeten met andere woorden uitgroeien tot een ‘dynamische organisatie’, zoals zij het noemen.

Er zijn zes belangrijke aspecten waar bedrijven op moeten letten om een dynamische organisatie te worden:

 

  1. Leiderschapsontwikkeling
    Bedrijven moeten hun leiders en managers laten rouleren binnen het bedrijf, zodat ze meer vaardigheden en kennis opdoen over verschillende onderdelen van het bedrijf. Ook moeten ze hun leiders leren om hun teams te coachen en te begeleiden.
  2. Beloningssysteem
    Bedrijven moeten teamwork belonen, niet alleen uitvoering. Ze moeten ook managers belonen voor het stimuleren van hun medewerkers om nieuwe rollen en projecten aan te nemen. Dit voorkomt dat managers talent voor zichzelf houden, wat een grote belemmering is voor interne mobiliteit.
  3. Vaardigheden
    Bedrijven moeten hun medewerkers voortdurend helpen om nieuwe vaardigheden te leren of bestaande vaardigheden te verbeteren. Ze moeten daarnaast managers in staat stellen om de vaardigheden en carrières van hun teamleden te bevorderen. Zo creëren ze een cultuur waarin goede ideeën worden beloond, ongeacht waar ze vandaan komen. Dit noemt de auteur een vaardigheidsgebaseerde meritocratie.
  4. Organisatiestructuur
    Bedrijven moeten minder hiërarchisch zijn en meer projectmatig werken. Ze moeten mensen selecteren voor projecten op basis van vaardigheden, niet op basis van connecties. Teamleiders zijn niet per se mensenmanagers, maar mensen die vaardigheden hebben in een bepaald gebied. Het bedrijf moet deze teamleiders ondersteunen met training en ontwikkeling.
  5. Interne mobiliteit
    Bedrijven moeten een cultuur van interne mobiliteit bevorderen, waarbij mensen kunnen wisselen van rol, project, promotie of interne klus. Om dit te bereiken, moeten bedrijven vooroordelen verminderen in al hun talentprocessen, zoals werving, groei, ontwikkeling, carrière, promotie, prestatiebeoordeling, opvolgingsplanning, beloning en erkenning.
  6. HR-technologie
    Bedrijven moeten gebruikmaken van de nieuwste HR-technologieën, zoals people analytics, talent intelligence en talentmarktplaatsen. Deze technologieën vullen de traditionele HCM-systemen aan en maken het mogelijk om sneller en nauwkeuriger de vraag en het aanbod van vaardigheden te matchen. Deze AI-gebaseerde systemen zijn veel sneller en beter in het matchen van vaardigheden dan mensen.