De employee experience van 2020? Daar is een app voor!

AI, augmented workforces en een unieke merkbeleving. Hoe ziet HR 2020 eruit? Het draait erom de juiste boodschap bij de juiste werknemer te krijgen.

De rol van HR zal in de toekomst veranderen. In 2020 zal de jaarlijkse groei van het bruto binnenlands product volgens de laatste voorspellingen gedaald zijn tot 0,6 procent. Slecht nieuws voor bedrijven. En het wordt nog erger. Op de arbeidsmarkt is sprake van een generatiecrisis. Meer werknemers dan ooit gaan met pensioen. Terwijl het aantal afgestudeerden dat werk vindt groeit. Wat betekent dit voor HR?

‘Voor HR afdelingen is de perfecte storm in aantocht’, stelt Roderick Arts, country manager van Benify Nederland. ‘Komende jaren zal de groei stagneren. Babyboomers stoppen met en tegelijkertijd is de battle for talent in volle gang. Iedereen ‘vecht’ om een handtekening van die jonge talenten.

Human Resources moet een manier vinden om intern kosten te besparen, terwijl ze tegelijkertijd een hub voor nieuw talent dient te worden. In de praktijk komt het hierop neer: we moeten de employee experience verpakken in iets wat in de moderne tijd resoneert, een persoonlijke digital experience.’

Personalisatie is overal

Wij worden overspoeld en gedomineerd door gepersonaliseerde technologieën. Dat geldt voor alles wat we lezen, waar we naar kijken, wat we kopen. Ter illustratie: in 2020 zal Spotify naar verwachting 150 miljoen abonnees tellen. En Netflix meer dan 200 miljoen. Personalisatie is overal en zorgt voor hervorming van de employee experience. Benify, opgericht in Stockholm in 2004, behoort tot een van ’s werelds leidende onafhankelijke providers van digital employee engagement-oplossingen.

‘Bij Benify hebben we alles ingezet om er zeker van te zijn dat onze gebruikerservaring consumer-grade is’, zegt Arts. ‘De effecten zijn duidelijk als we kijken naar de inlogdata (en vervolgens het browsingverkeer) van de werknemers van onze cliënten. Tot 99 procent van onze meest actieve klanten.’

Strategische boodschap overbrengen

De digitale manier om de employee engagement te optimaliseren is het aanbieden van een verpersoonlijkt portal. Een plek waar zaken als pensioenvoorziening, reisreserveringen, kilometervergoedingen, kosten voor ov-kaartjes en bijdragen aan kinderopvang onmiddellijk beschikbaar zijn. Zo kan op elke werknemer persoonlijk gerichte communicatie worden ingezet voor verschillende touchpoints.

Savvy employers gebruiken deze krachtige touchpoints al om hun strategische boodschap over te brengen – of dat nu gaat om eHealth, mobiliteit, financial wellness, duurzaamheid of eenvoudige ‘life balance benefits’. Volgens Roderick Arts transformeert dat HR tot een interne marketingorganisatie.

Betekent dat dan het einde van traditionele HR? ‘Ik zou eerder van een wedergeboorte spreken’, voorspelt Arts. ‘Dit is een spannend tijdperk voor HR. We zullen in de toekomst steeds meer HR-afdelingen zien die het gedrag van hun werknemers analyseren en uitzoeken waar dit samenkomt met de strategische boodschap van het bedrijf. HR kan nog een stap verder gaan en die boodschap baseren op demografische of zelfs strategische intervaltijden. Dat kan variëren van zaken als bioscoopkaartjes in de weekenden tot kinderopvang voor werknemers die weer aan het werk gaan.’

Businessimpact maken

Door het werkgeversmerk in een persoonlijke digital journey vorm te geven, komt de employee experience op zowel het werk als het in het leven thuis naadloos samen. Als dit op de juiste manier wordt gedaan, kan dit leiden tot een grotere tevredenheid van de employee, tot loyaliteit en betrokkenheid. Met een belangrijke businessimpact tot gevolg. ‘Bij Benify weten we dat onze technologie werkgevers helpt om een betere tractie met werknemers en met de company brand te vinden’, zegt Arts.

‘Onze data tonen ook dat werknemers die de visie, missie en core values van hun werkgever begrijpen, tot 28 procent meer betrokken zijn dan employees die dat begrip niet hebben. Onze cliënten die een sterke connectie hebben weten te bewerkstelligen tussen hun employer brand en hun werknemers, kunnen rekenen op 24 procent extra voordeel en waardering en 10 procent meer betrokkenheid.’

Duidelijk is dat als bedrijven en werknemers elkaar kunnen vinden in hun wens naar meer betrokkenheid, er een wereld aan kansen en mogelijkheden wacht.