Werving na fusies wordt aggressiever
Europese bedrijven die een overname doen, slagen er steeds beter hun personeel te houden. 78 procent van deze partijen slaagt erin om via doelgerichte regelingen minimaal 80 procent van de werknemers te behouden. Dat blijkt uit onderzoek naar retentie na fusies en overnames door Willis Towers Watson. Daarmee doen de bedrijven het beduidend beter dan in 2014 toen slechts 68 procent van de ondervraagden deze drempel behaalde.
Dit sterke resultaat weerspiegelt de verbeteringen die bedrijven de afgelopen jaren hebben doorgevoerd om medewerkers die belangrijk zijn voor het succes van een M&A-transitie, te behouden. Overnemende partijen in Europa blijken duidelijk een andere benadering toe te passen om personeel te behouden dan bedrijven elders ter wereld.
Managers eerder betrokken bij overname
“De Europese M&A-markt blijkt in de afgelopen jaren over het algemeen succesvoller in het leveren van aandeelhouderswaarde dan de rest van de wereld”, licht Gabe Langerak toe, Hoofd M&A Willis Towers Watson West-Europa. “Dat is mogelijk te danken aan het feit dat de belangrijkste medewerkers en leidinggevenden al op een eerder stadium betrokken worden. Wanneer het eigendom van het bedrijf wijzigt en mensen overgaan naar een nieuwe organisatie met nieuwe werkwijze.”
Werving wordt aggressiever
Bij de medewerkers in Europa met retentieovereenkomsten (die het bedrijf verlieten vóór het verstrijken van de retentieperiode) was dat in de helft van de gevallen het gevolg van intensieve werving door concurrenten. Wereldwijd is dit probleem minder groot; daar ging het om 36 procent van alle medewerkers. Andere factoren in Europa zijn onder andere de ontevredenheid over de veranderende bedrijfscultuur (20%) en het gebrek aan enthousiasme voor de nieuwe functie (15%).
Langerak voegt daaraan toe: “De intensieve werving door concurrenten is tekenend voor de ‘war for talent’ die inmiddels al jaren duurt. De groeiende mobiliteit van banen en mensen binnen Europa zorgt ervoor dat medewerkers meer mogelijkheden hebben om te kiezen en daar maakt men gretig gebruik van.”
Binden…. maar hoe?
Een vetter salaris of dikkere leaseauto is zeker niet altijd de oplossing om toptalent te behouden. “Er zijn bedrijven die geen plannen voor behoud van personeel meer gebruiken, omdat ze merken dat wanneer mensen weg willen het beter is dat ze dat doen”, stelt Langerak. “Hoewel dit natuurlijk zo is, kunnen ook niet-financiële methodes worden overwogen om dergelijke mensen op sleutelposities te behouden. Denk aan het bevorderen van betrokkenheid en persoonlijke benadering door de leidinggevenden.”
“Personeelsbehoud gaat niet over het vastzetten van mensen en ze tegenhouden om het bedrijf te verlaten, maar juist om ervoor te zorgen dat medewerkers zich gewaardeerd voelen en betrokken zijn bij het proces. Door hun onzekerheid weg te nemen kunnen zij zich op het bedrijf en bedrijfsvoering richten. Dit brengt ons terug bij het ‘mantra’ van alle fusies en overnames, namelijk waarborging van continuïteit en productiviteit van het bedrijf in een periode van onduidelijkheid en onzekerheid.”