De jacht op het talent van morgen

Hoe binden organisaties de talenten van morgen aan zich? Vier strategieën om uw talentmogelijkheden uit te bouwen.

Talentmanagement staat voor grote uitdagingen. Het liefst zouden we die allemaal oplossen met één macro-oplossing, toepasbaar voor ieder bedrijf. ‘De oplossing’ bestaat natuurlijk niet: veel van deze uitdagingen zijn te breed en te complex om met één enkel wereldwijd plan op te lossen. Beter is het om lokaal te beginnen en de ervaringen die we daarbij opdoen, te gebruiken om verder uit te bouwen.

Auteur: Ronald Huber is Regional Director Benelux bij Workday

Lees ook: Zorg voor het 'je-doet-ertoe-gevoel'
Lees ook: Maak uw talentstrategie futureproof

Zoek het dichtbij

Kijk bijvoorbeeld eens naar scholen en vakopleidingen in uw omgeving. Bieden deze de kennis en kunde die toekomstige werknemers nodig hebben? Zijn er lokale opleidingsinstituten waar u als organisatie mee in gesprek kunt, om samen te kijken naar hoe we studenten de ‘harde’ en ‘zachte’ skills bijbrengen die ze straks nodig hebben?

Bij Workday werken we samen met universiteiten om studenten voor te bereiden op de ‘echte’ wereld, bijvoorbeeld met gastcolleges. Kijk eens om u heen naar dit soort mogelijkheden. Want wie stil zit, raakt uiteindelijk achterop.

Ga verder dan ‘pedigree-hiring’

Veel bedrijven geven aan dat ze de talenten die ze nodig hebben, simpelweg niet kunnen vinden. Maar zou dat probleem voort kunnen komen uit de poel waaruit ze vissen? Een poel met alleen maar kandidaten met een heel specifieke vooropleiding of uitmuntende werkervaring? 

Bedrijven moeten zich afvragen of ze zich schuldig maken aan het zogeheten ‘pedigree hiring’ – het beoordelen van kandidaten op basis van hun sterke cv, in plaats van op hun daadwerkelijke set aan vaardigheden. De bereidheid (en het talent) om snel nieuwe dingen te leren, is in de huidige wereld vaak veel meer waard dan een lijst met dingen die je al hebt gedaan.

Lees ook: Geeft u a-typische kandidaten een kans?

Sollicitanten enkel selecteren op basis van opleiding, diploma’s en eerdere werkgevers helpt bovendien niet het veelzijdige bedrijf te worden dat we allemaal willen zijn. 

Wij werken bijvoorbeeld samen met organisaties die helpen bij het aantrekken van talenten. Talenten die niet per se het conventionele pad van middelbare school naar hoger onderwijs en een succesvolle carrière hebben gevolgd, maar die wel heel waardevolle collega’s blijken te zijn. Een veelzijdige werkplek leidt uiteindelijk tot blije, tevreden werknemers en betere bedrijfsresultaten.

Kijk ook eens naar binnen

Soms zit het beste talent recht voor onze neus, maar niet in de functie waarin ze hun volle potentieel kunnen benutten. Daarom is het van groot belang uw talenten écht te kennen.

Hoe? Maak bijvoorbeeld gebruik van technologie om vaardigheden van de mensen door de hele organisatie heen in kaart te brengen. Zorg ervoor dat iedereen de mogelijkheid heeft om zich met lesmateriaal verder te ontwikkelen. Bouw aan een organisatie die kansen en mogelijkheden biedt en waarin medewerkers kunnen groeien. Dat betekent ook dat u de kansen en mogelijkheden die de organisatie te bieden heeft, breed en open moet communiceren.

Omarm innovatie

Innoveren is goud waard voor organisaties. Innovatie is geweldig, maar wel opnieuw een uitdaging voor talentmanagement. Bij continue innovatie komt een continu veranderende skillset kijken. Maar heropleiden en bijscholen staat bij veel bedrijven niet bovenaan het prioriteitenlijstje. 

Plannen om werknemers klaar te stomen voor de steeds veranderende technologische ontwikkelingen, stranden bij veel bedrijven in krappe budgetten. Maar als bedrijven veel tijd, geld en middelen investeren in de technologie van morgen, zou je toch verwachten dat er ook ruimte moet zijn om te investeren in de mensen die deze technologie moeten benutten?  

De oplossing kan liggen in betere samenwerking. Op dit moment blijkt uit onderzoek van Workday dat slechts 30 procent van de bedrijven en 39 procent van de opleidingen samenwerken om werknemers te trainen en bij te scholen. We kunnen een stuk innovatiever zijn in de manier waarop we omgaan met de groeiende druk van innovatie.