Digitalisering HR vraagt om een nieuw type CHRO

Hoewel groei altijd al een businessvraagstuk is geweest, is het nu het belangrijkste vraagstuk geworden. Zakelijk leiders noemen groei als hun topprioriteit, zo geven ze aan in het laatste onderzoek van KPMG onder 1200 CEO’s. Voor CHRO’s en andere HR-leiders is in dit groeivraagstuk van belang dat er voor HR enorme kansen gloren – bijna 80 procent van de ondervraagde CEO’s verwacht een toename in het aannemen van personeel. Daarbij onderkennen ze dat het managen van talent cruciaal is in tijden waarin technologisch geïnvesteerd moet worden en een flinke hoeveelheid verandering plaatsvindt.

Hette Mollema, ‎Benelux Regional Director bij Workday 
 
Technologie is onontkoombaar in het huidige bedrijfsleven. Dat gegeven, gekoppeld aan de toegenomen druk om talent op een betere manier te vinden en te ondersteunen, leidt ertoe dat veel organisaties hun HR-functie in toenemende mate digitaliseren en automatiseren. De auteurs van het Global Human Capital Trends 2016-rapport van Deloitte schrijven dat “het tijdperk van werkelijke digitale ontwrichting nu ook voor HR is aangebroken”. Maar ondanks een aantal lichtende voorbeelden op gebied van toegenomen efficiency en inzichten dankzij het kiezen voor moderne technologie, is bij veel HR-afdelingen nog allerminst sprake van een werkelijk digitale ervaring.
In een wereld waarin mensen overal en altijd connectiviteit verwachten en moeten kunnen vertrouwen op een intuïtieve gebruikservaring zowel tijdens het werk als in de vrije tijd, kun je zien dat mobiel gebruik een goede indicator vormt voor de digitale volwassenheid van een HR-organisatie. Slechts 7 procent van bedrijven zet echter mobiele apparaten in voor coaching, terwijl het ook voor tijdsplanning (8 procent), werving en selectie (13 procent) en verlofverzoeken (21 procent) geen enorm populair middel blijkt, zo laat het onderzoek van Deloitte zien.
Er is nog veel ruimte voor verbetering. “De digitale transformatie van HR begint met een verandering van mentaliteit binnen de HR-organisatie.  Om te beginnen met het prioriteren van connectiviteit, real-time activiteiten, platformen, automatisering en een mobile-first strategie,” zo stellen de auteurs van Deloitte. 
En wie nog niet begonnen is of pas in de beginfase van het digitaliseringsproces van HR verkeert, kan volgens Deloitte het best beginnen met een digital-first strategie voor HR. “Hierin zijn de digitale onderneming en digitale HR-functie een revolutionaire stap voorwaarts, geen marginale stap”, vermeldt het rapport.
HR moet meer leren denken in ontwerpen, suggereert Deloitte. “Sociale, mobiele, analytische en cloud tools zijn enkel nuttig als werknemers ze in gebruik nemen. HR moet de behoeften van de werknemer en de gebruikservaring als startpunt nemen. Door in het gehele proces gebruik te maken van ontwerpdenken, kunnen bedrijven maximaal gebruikmaken van nieuwe digitale technologie.”
De auteurs wijden een geheel hoofdstuk van het Deloitte-rapport aan ontwerpdenken: “Simpel gezegd houdt dit ontwerpdenken in dat je jezelf richt op de persoon en de ervaring, niet op het proces.” Ontwerpdenken is daarmee een bruikbare, holistische manier om HR-transformatie te benaderen.
Andere adviezen van Deloitte over het digitaliseren van HR zijn bijvoorbeeld:
  • Ga flexibel (agile) om met de integratie van mensen, technologie en processen. Neem een voorbeeld aan moderne softwareontwikkeling, waarbij gewerkt wordt met slagvaardige teams en constante iteraties.
  • Leer van de ‘vroege instappers’ binnen je bedrijf. Marketing en operations beschikken waarschijnlijk over waardevolle ervaringen en best practices die ze willen delen.
  • Real-time HR. De auteurs stellen dat nu vrijwel alle werknemers een smartphone bezitten, HR-teams naar een real-time, digital-first werkwijze kunnen overstappen, in plaats van te blijven werken met procesformulieren en transacties.
  • Integratie van analytics en rapportages. Een digitaal platform biedt kansen op real-time bedrijfsinformatie. In tegenstelling tot het alternatief waarbij rapporten worden opgevraagd die al gedateerd zijn als ze verschijnen.
Businesscase voor de evoluerende HR-afdeling
Zelf heb ik gemerkt dat het belangrijk is de grotere economische omgeving te betrekken bij het maken van een solide businesscase voor het volledig digitaliseren van HR. Het eerder aangehaalde KPMG-onderzoek laat zien dat 40 procent van de CEO’s twijfelt aan de duurzaamheid van hun huidige businessmodel, terwijl het dubbele aantal denkt dat het bedrijf over drie jaar nog hetzelfde zal functioneren – ik zie dat als een discrepantie tussen wens en realiteit.
De KPMG-onderzoekers schrijven in dit verband: “CEO’s moeten begrijpen dat bedrijfstransformatie om meer draait dan alleen om innovatie en technologie. Het gaat om het omarmen van een continue verandering binnen de organisatie en het hanteren van grote flexibiliteit.”
Waar de HR-organisatie eerder nog voornamelijk als back-officefunctie werd gezien, zijn progressieve CHRO’s nu de meest zichtbare ambassadeurs van interne transformatie. Steeds vaker evolueren CHRO’s daarmee naar een Chief People Officer of Chief Employee Experience Officer.
Het nieuwe type CHRO helpt zijn collega’s te begrijpen waarom de ervaring van de werknemer van vitaal belang is voor het langetermijnsucces van het bedrijf. Alleen zo’n leider – die in staat is data te democratiseren op alle niveaus van de organisatie, door een consistente gebruikservaring in alle HR-processen te bieden en door applicaties samen te voegen om inzichten naar acties te vertalen – is geschikt om de groeiambities van de CEO te ondersteunen.

Hette Mollema staat sinds 2011 aan het roer van Workday Benelux.