Dit doen AI-gedreven leiders goed
Veel bedrijven zijn bezig zijn met AI. Het aantal bedrijven dat in hun strategie volledig op de AI-toer gaan, is klein, maar groeit. De meesten hebben vooral pilots en kleine projecten lopen.
Eraan proeven of grote projecten draaien: het implementeren van AI vraagt om een ander soort leiderschap in organisaties. Dat soort 'AI gedreven leiderschap' laat zich kenmerken door zeven eigenschappen, schrijven hoogleraar Information Technology and Management aan Babson College en Janet Foutty, CEO van Deloitte Consulting LLP op MIT Sloan Management Review.
Kleine kanttekening: de kenmerken zijn vooral verzameld uit onderzoek bij techbedrijven. Organisaties waar AI vermoedelijk makkelijker landt. Toch geeft het een goed beeld van wat er nodig is om een AI gedreven leider te zijn, stellen de auteurs.
Ze verdiepen zich in de technologie
Nee, dit is dus niet vanzelfsprekend. Leiders buiten de IT gaan traditioneel gezien qua begrip vaak niet dieper dan de oppervlakte. Bij AI is het nog belangrijker om dieper te gaan, want het bestaat uit meerder technologieën. Willen leiders kunnen bepalen welke daarvan kritisch zijn voor de organisatie, dan moeten zij verder gaan dan de basis.
Ze stellen duidelijke businessdoelen
Net als met andere technologie is het belangrijk om te weten welk doel de organisatie ermee voor ogen heeft. AI kan helpen bij allerlei soorten vraagstukken, maar waarschijnlijk niet bij allemaal tegelijk. Leiders moeten daarom keuzes kunnen maken. De meest populaire zijn: het verbeteren van producten en diensten, betere besluitvorming, nieuwe producten creëren, en het optimaliseren van bedrijfsprocessen.
Ze bepalen een passend ambitieniveau
Ambitie is goed. Maar een te hoog ambitieniveau kan ook demotiverend werken. Beter is het om het laaghangend fruit aan te pakken, schrijven de auteurs. Zelfs een bedrijf als Amazon, dat sinds 2017 hoog van de toren blaast met AI en drone-technologie, stelt eerst ‘op de achtergrond’ kernprocessen te verbeteren met machine learning. Bedenk ook: er zijn nog veel pijnpunten van AI te tackelen.
Ze kijken verder dan pilots
Een kleine nuancering op het vorige punt: ook al zijn pilots cruciaal, goede leiders hebben ook het vermogen deze op te schalen en te integreren met bestaande applicaties en IT-infrastructuur. AI gedreven leiders beoordelen deze schaalmogelijkheden al voordat ze een pilot gaan draaien.
Ze bereiden hun mensen voor
Om alle mogelijkheden van AI te benutten, zullen niet alleen de leiders klaar moeten zijn, maar ook hun teams. Slimme leiders leren hun mensen de juiste skills aan en begeleiden hen naar hun nieuwe rol. Zo heeft de Bank of America een bedrijfsbreed opleidingsprogramma voor alle van de 90.000 medewerkers die zij aan zij werken met chatbot ‘Erica’.
Ze weten de juiste data te verkrijgen
Deze leiders weten dat data hun belangrijkste factor is in hun werk met AI. Om de voorspellende waarde van machine learning te kunnen benutten, is een bak met duizelingwekkend veel data nodig. Als dat niet intern aanwezig is, weten deze leiders hun weg naar externe bronnen wel te vinden.
Lees ook: AI: De mogelijkheden voor HR
Ze arrangeren samenwerking aan de top
Leiders op C-level staan nou niet bepaald bekend om hun nauwe samenwerking als het gaat om technologie. Maar dat is wel nodig om prioriteiten te stellen en de implicaties voor de IT-infrastructuur, skills en bestaande processen te bepalen. De plannen voor AI zijn misschien nu nog bescheiden, maar met de snelheid van deze technologie zullen ze dat niet lang blijven. Samenwerking aan de top is dus nodig om de organisatie te laten zien dat AI menens is. (Bron: MIT Sloan Management Review)