Dit zijn augmented analytics (en dit kunt u ermee als CHRO)

Je hoeft geen analist meer te zijn om met analytics te werken. ‘Augmented analytics’ automatiseren het analyticsproces. Ook voor HR.

‘Van BI via self service, naar machine learning-systemen die zelf  inzichten genereren. We zijn aanbeland bij de derde fase van business analytics’, zegt Pete Schlampp, Vice President Workday Analytics bij Workday. Een fase waarin analytics nog vele malen eenvoudiger te gebruiken zullen zijn en daarom voor meer mensen behapbaar. 

Business analytics heeft door de jaren heen een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Ook in HR. Voorheen ging een vraag naar IT en leverde die afdeling het antwoord. Dit soort praktijken behoren tot het verleden: ‘Inmiddels kan een medewerker van HR of finance zelf met analytics aan de slag. Dat is een enorme vooruitgang en heeft barrières doorbroken. Maar het is nog niet voldoende’, aldus de analytics-expert.

Want het vakgebied is nog steeds ingewikkeld: ‘Mensen moeten de juiste vragen weten te stellen en weten waar de data vandaan te halen. Ik denk dat veel HR-afdelingen maar al te graag meer met data willen werken. Maar het is complex en het duurt lang. We willen het makkelijker maken.’ 

‘De HR business partner is analist tegen wil en dank’

Een probleem bij het werken met analytics is dat medewerkers specialist zijn op hun eigen terrein, maar niet perse op het gebied van analytics. ‘De business partner bij HR is een soort analist tegen wil en dank’, zegt Schlampp. ‘Ze moeten met analyse bezig zijn, omdat de organisatie dit van hen vraagt. Maar echte analisten zijn het niet.’
 
Doordat de technologie verder ontwikkelt, dient zich nu een nieuwe fase aan, die veel nieuwe kansen biedt. ‘Door de kracht van computers en toegenomen kennis van algoritmes kunnen we het werk dat de analist doet automatiseren.’ En dat is hard nodig. Want iedereen leren om analist te worden is niet praktisch, denkt Schlampp. 

Snel impact maken met augmented analytics

Augmented analytics, dat is waar Workday over spreekt. Deze zomer nam het Stories.bi over, een Tsjechische start-up, die hierin gespecialiseerd is. Kort gezegd ontwikkelt Workday een nieuw systeem, waarin business analytics via machine learning en artificial intelligence wordt geautomatiseerd. Het systeem genereert zelf inzichten, die de gebruiker in een soort verhaalvorm aangereikt krijgt. 

In eerste instantie focust men op een aantal variabelen, die volgens Workday het belangrijkst zijn én waarop snel impact mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan performance, behoud van talent, werving van nieuwe werknemers of de samenstelling van het personeel. Inzicht ontstaat door verschillende soorten data te combineren en te specifiëren op zaken als locatie, team, klant of business line, legt Schlampp uit. 

Lees ook: AI stuwt HRM in 2018 naar nieuwe dimensies

Wie moet de CHRO bellen?

Hoe de inzichten er in die nieuwe fase uit gaan zien? Hij geeft een voorbeeld: ‘Het systeem vertelt je dat in het filiaal in Londen veel nieuwe mensen snel weer opstappen. Het legt direct een relatie met de betere aanbiedingen die de werknemers krijgen van concurrenten en met de manager die verantwoordelijk is voor de werving. We gebruiken daarbij dus externe data. Een CHRO weet zo direct wat het probleem is en wie hij of zij moet bellen.’

Door het automatiseren van het analytische werk, kan de HR-medewerker die geen analytics-specialist is nu wél het verschil maken, denkt Schlampp. ‘‘Nu kan die data-analist ‘tegen wil en dank’ toch een echte analist worden en zo laten zien wat er wel en niet goed gaat en laten zien hoe dat komt. Zo kan HR de waarde die het heeft voor de business vergroten.’ De CHRO krijgt zelf veel meer informatie en kennis in handen en wordt daardoor belangrijker, verwacht Schlampp.

Ingrijpen in een vroeger stadium

Een belangrijke reden waarom die inzichten nodig zijn, ligt het toenemende belang van de employee experience, zegt Schlampp: ‘Voor werknemers wordt steeds belangrijker dat ze werken op een plek die ze aangenaam en leuk vinden. Op dit terrein zal de concurrentie tussen bedrijven enorm toenemen. Het is belangrijk om signalen over de ervaringen van werknemers snel op te kunnen pikken. Hoe eerder je iets weet, hoe sneller je actie kunt ondernemen.’

Workday gebruikt de technologie achter augmented analytics inmiddels binnen het eigen bedrijf. Elke vrijdag vraag het de eigen medewerkers naar hun ervaringen op de werkvloer. Afwijkingen in positieve of negatieve zin vallen direct op, zegt Schlampp. ‘Je kunt de verschillen zien per locatie, geslacht, schaal, salaris, de manager, tot op individueel niveau. Dit soort inzichten gaat bedrijven helpen het hun medewerkers beter naar de zin te maken.