Een eigen marktplaats voor talenten

Met een eigen marktplaats voor talenten heeft u als organisatie alle troeven in handen. Lees hoe u met geavanceerde technologie de juiste mensen voor de juiste taken inzet.

Het is niet eenvoudig om de juiste mensen te vinden. Dat was altijd al zo, maar tegenwoordig is het helemaal de pijnlijke waarheid. Er is een tekort aan geschikte arbeidskrachten en organisaties ontwikkelen zich dankzij geavanceerde technologie zo snel, dat het tekort aan juiste vaardigheden met de dag oploopt.

Auteur: Erik ten Bruggencate, Country Manager Benelux bij Workday

Lees ook: De weg naar de toekomst voor HR

Bedrijven kunnen de problemen bij het aantrekken van de juiste mensen deels oplossen door de juiste technologie in te zetten. Bij Workday gebruiken we bijvoorbeeld AI – en in het bijzonder machine learning en deep learning – om klanten te helpen bij een nieuwe aanpak van het werven, trainen, benutten, ontwikkelen en binden van talenten.

Daarnaast valt er winst te behalen door de scope te verbreden. Talenten die normaal gesproken niet in aanmerking zouden komen voor een functie, vanwege een minder voor de hand liggend carrièrepad of een afwijkend opleidingstraject, zijn misschien toch geschikt omdat ze wel de juiste instelling, persoonlijkheid en drive hebben.

Ook is het belangrijk aandacht te besteden aan uw interne talenten. Het is een slim idee om een talentenmarktplaats bínnen uw organisatie in te richten. Een plek waar de juiste mensen aan de juiste uitdagingen gekoppeld kunnen worden. Hoe pakt u dat laatste aan?

Het interne kapitaal ontdekken

Allereerst is het nodig om vaardigheden in kaart te brengen. Welke vaardigheden heeft de organisatie nodig, nu en in de toekomst? Bij Workday hebben we daarvoor een ‘skills cloud’ ontwikkeld: een vaardighedencatalogus, versterkt door machine learning, waarmee organisaties functievaardigheden opstellen en koppelen aan de beschikbare mensen.

Vervolgens bouwt u een daadwerkelijke marktplaats voor talenten en vaardigheden op. Daarmee kunnen werkgevers intern talent ontdekken en de juiste ontwikkelingstrajecten voor medewerkers inzetten. Organisaties moeten zich wel prettig voelen bij het idee om een marktplaats te gebruiken waarmee interne mobiliteit mogelijk wordt gemaakt en medewerkers worden uitgenodigd te switchen van functie en rol.

Zo’n interne marktplaats werkt alleen als organisaties erop durven te vertrouwen dat medewerkers:

  • betrokken en gemotiveerd zijn om goed te presteren;
  • goed kunnen omgaan met de continue beschikbaarheid van nieuwe kansen en uitdagingen;
  • bereid zijn zich te ontwikkelen en nieuwe carrière-ervaringen aankunnen die buiten hun dagelijkse routine liggen.

Gedetailleerd en waardevol inzicht

Zo’n marktplaats zou een signaal moeten afgeven als zich nieuwe kansen voordoen. Verder kunt u aanbevelingen en recensies opnemen, zowel van medewerkers als interne opdrachtgevers. Werknemers zien dan snel welke functiekansen er liggen die passen bij hun vaardigheden. Ze zien ook welke trainingsmogelijkheden er zijn om die vaardigheden naar een hoger niveau te brengen.

Interne opdrachtgevers hebben steeds een lijst beschikbaar van mensen binnen de organisatie die de bereidheid en vaardigheden hebben om de betreffende vacature in te vullen.

Mooie bijvangst: een interne talentenmartkplaats geeft een organisatie ook een gedetailleerd inzicht in het eigen personeelsbestand en dat alleen al is bijzonder waardevol. Dat inzicht draagt in ieder geval bij aan een veel betere functie-medewerker match.

Uitbreiden naar buiten de organisatie

Als die interne talentenmarktplaats is ingericht en goed functioneert, is het tijd om het model uit te breiden tot buiten de muren van de organisatie. U kunt vrij eenvoudig freelancers, externe consultants en projectmensen toevoegen.

Als u ook in die pool van externen snel en eenvoudig de mensen met de gevraagde vaardigheden kunt selecteren, heeft u als organisatie een grote voorsprong op organisaties die nog steeds op de traditionele manier werven en matchen.

Het uiteindelijke doel is de juiste mensen voor de juiste taken in te zetten, ongeacht waar dat talent zich ook bevindt en hoe hun aanloop naar de functie er uitzag. Een eigen marktplaats voor talenten helpt organisaties hun interne en zelfs externe kapitaal beter te benutten en zo een stevige stap op weg naar een blijvend succesvolle toekomst te zetten.