Een groepsgevoel bij 144.000 werknemers: kan dat?
Bedrijven worden steeds internationaler. Tegelijkertijd heeft technologie het makkelijk gemaakt om op afstand samen te werken. Maar als je elkaar niet meer rechtstreeks in de ogen kunt kijken, dan kan het groepsgevoel binnen de organisatie hieronder lijden.
Een artikel in Harvard Business Review (HBR) laat zien hoe Microsoft hiermee omgaat, met 144.000 werknemers wereldwijd:
1. Netwerken via een online platform
Microsoft gebruikt een online platform waarop werknemers met het management van het bedrijf kunnen communiceren. Zij kunnen hier direct vragen stellen aan de CEO of projecten bespreken met hun collega’s in het buitenland.
Het idee is dat dit de barrière tussen het management en werknemers verkleint. Daarnaast biedt deze technologie de mogelijkheid om op een wereldwijde schaal te communiceren.
2. Dagelijkse momentopnames
Naast de directe communicatie via het online platform krijgt iedere dag een kleine groep werknemers een vragenlijst toegezonden. Deze dagelijkse momentopnames moeten een inkijkje geven in de belevingswereld van de werknemers. Bijvoorbeeld als het gaat om de cultuur.
Op deze manier wordt de vinger aan de pols gehouden. Zo wordt zichtbaar hoe het bedrijf verandert door de jaren heen en hoe dit wordt ervaren door de werknemers.
3. Maandelijkse bijeenkomsten
Een maandelijkse bijeenkomst zorgt ervoor dat iedereen aangehaakt blijft. De nadruk ligt daarbij op de prioriteiten, voortgang en cultuur van het bedrijf.
Ook beantwoordt de CEO en de rest van het leiderschapsteam vragen van werknemers. Deze bijeenkomst wordt gelivestreamd, waardoor werknemers over de hele wereld dit kunnen volgen.
4. Video’s voor een lerende organisatie
Niet alleen contact met het leiderschap staat centraal bij het softwarebedrijf. Ook kennis van individuele werknemers en teams wordt volop gedeeld.
Bijvoorbeeld door video’s te delen van werknemers die actief bezig zijn met innovatie. Het doel: het creëren van een lerende organisatie en innovatie en discussie stimuleren.
Bron: HBR