Een op vijf Nederlanders: schaf beoordelingsgesprek af
Daarnaast is 80 procent het eens met de stelling dat functionerings- en beoordelingsgesprekken in de huidige vorm hun langste tijd hebben gehad. Dit blijkt uit het jaarlijkse benchmarkonderzoek van Raet onder 1100 Nederlandse werknemers. De uitkomsten laten vrijwel geen onderscheid zien tussen verschillende generaties.
Liever continu feedback geven en ontvangen
In plaats van het voeren van traditionele ontwikkelgesprekken zegt werkend Nederland liever continu feedback te geven en te ontvangen (41 procent). Ook het verhogen van de frequentie staat hoog op het wensenlijstje van medewerkers (38 procent).
Daarnaast verlangt 14 procent van de medewerkers ernaar zelf eigenaar te zijn van de gesprekscyclus. Medewerkers leggen in dit laatste geval resultaatafspraken vast en zijn verantwoordelijk voor hun persoonlijke ontwikkelingsplannen.
“Zwakke-puntenbenadering” heeft niet het gewenste effect
‘In beoordelings- en functioneringsgesprekken ligt veelal de focus op de minder goede punten van een medewerker. Deze “zwakke-puntenbenadering” heeft echter niet het gewenste effect. Niets is immers zo moeilijk als het verbeteren van zwakke punten,’ zegt Mark Vlemmings van TMA, specialist in talentmanagement.
Dit zorgt ervoor dat medewerkers over het algemeen niet uitkijken naar dergelijke gesprekken met hun leidinggevende. Beter is het daarom de natuurlijke talenten van mensen als uitgangspunt van het gesprek te nemen, aldus Vlemmings.
Meer waarderen en sneller progressie maken
‘Bekijk samen waarop hij of zij zichzelf kan ontwikkelen vanuit de potentie die er al is. De medewerker zal deze aanpassing van de gesprekscyclus meer waarderen en sneller progressie maken omdat deze afspraken vanuit het gesprek beter bij zijn motivatie en talenten passen.’
‘De behoefte om doorlopend met elkaar het gesprek aan te gaan wordt steeds groter,’ zegt Henk Jan van Commenee, productmanager talentmanagement bij Raet. ‘De medewerkers willen graag zelf aan het roer staan van de eigen ontwikkeling.’
Maak hen daarom verantwoordelijk voor het eigen groeiproces en stem voortdurend de ontwikkelbehoefte en -doelstellingen af, adviseert Van Commenee. ‘Schuif hierbij de vragenformulieren aan de kant en ga écht de dialoog aan. Zo wordt een lerende organisatiecultuur gecreëerd waarbij medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.’