Eerlijke leidinggevende is boost voor vertrouwen in CEO
‘Doe wat je zegt’. ‘Wees een voorbeeld’. Van die adviezen die iedere bestuurder naar z’n hoofd geslingerd krijgt wanneer het gaat over de vraag hoe je het vertrouwen van je medewerkers wint. Nieuw onderzoek voegt hier een wijs advies aan toe: ‘Zorg dat werknemers hun manager vertrouwen.’
Medewerkers die dit doen, zijn namelijk eerder geneigd om vertrouwen te tonen in het topmanagement. Dat blijkt uit onderzoek van Cheri Ostroff en Ashley Fulmer (Universiteit van Iowa), zo schrijft Harvard Business Review. Vertrouwen druppelt binnen een organisatie dus niet alleen naar beneden, maar ook naar boven.
Lijnmanager kan vertrouwen beïnvloeden
Het gezicht van de CEO: dat zien veel medewerkers minder vaak van dichtbij dan die van hun eigen leidinggevende. Maar het functioneren van hun manager kan de mate van vertrouwen in de directie dus wel beïnvloeden.
Fijne kennis, aangezien de wetenschap vertrouwen in de top onder andere linkt aan de engagement van medewerkers, de mate waarin zij de strategie volgen en hoe hun business unit presteert.
Uit het onderzoek blijkt dat vertrouwen verticaal de organisatie invloeit wanneer lijnmanagers ‘eerlijk gedrag’ laten zien. Bijvoorbeeld wanneer zij op een onbevooroordeelde manier hun beslissingen maken, of wanneer zij de zorgen van hun ondergeschikten hierin laten meewegen.
Lees ook: Hierdoor worden vrouwelijke managers als 'nep' gezien
Bij deze medewerkers werkt het extra!
Ook blijkt vertrouwen in de directie sneller omhoog te druppelen bij een bepaalde groep medewerkers. Mensen die neigen hun individuele vrijheden boven gehoorzaamheid en autoriteit te stellen – die zaken als eerlijkheid en gelijke behandeling hoog in het vaandel hebben staan. Bij hen werkte het ‘eerlijke gedrag’ van hun lijnmanager als een extra trigger op hun vertrouwen in de top.
Wel heeft de vertrouwensoverdracht via lijnmanagers een beperkte invloed: lijnmanagers beïnvloeden alleen het eigen clubje medewerkers onder zich. Senior organisatieleiders daarentegen hebben een groter bereik en daarmee ook een grotere impact op het welzijn van de organisatie en de performance van medewerkers.
Wat je geeft, krijg je terug
Leuke resultaten natuurlijk, maar wat doe je ermee? Tip van de onderzoekers: train lijnmanagers op het versterken van hun professionele integriteit en stimuleer ze om goed te zorgen voor de ontwikkeling en het welzijn van hun mensen. Dat betekent bijvoorbeeld: maak eerlijke besluiten en bedeel beloningen en middelen eerlijk toe.
Supermarktketen Lidl kan hier nog een mooi advies aan toevoegen: wat je geeft, krijg je terug. Een van de vijf leiderschapsprincipes: Geef medewerkers ruimte en vertrouwen en geef daarin zelf het goede voorbeeld. Meer weten? Lees het interview over werken aan vertrouwen met HR-directeur Sophie Geerts-Jaspers: “Leer de controle maar loslaten, zeggen wij”.