Employee experience: 3 op 5 werkgevers voert actief beleid
In de strijd om nieuwe medewerkers te krijgen en huidige medewerkers te behouden wordt er nadrukkelijker aandacht besteed aan de ‘employee experience’. 60 procent van de werkgevers maakt actief beleid op de totale ervaring van een medewerker binnen een organisatie – van het eerste contact tot een eventueel vertrek.
Dit blijkt uit het HR Trendonderzoek 2018 van Performa in samenwerking met Talentsoft en Berenschot. De partijen ondervroegen hiervoor ruim 900 HR-verantwoordelijken.
Auteur: Gwen Kuiper is International Marketing Manager bij Talentsoft
Het jaarlijkse trendonderzoek verdiepte zich dit jaar in dit populaire HR-thema en geeft een beeld van de urgentie die HR-afdelingen omtrent dit beleidsthema voelen.
Zo werd de employee experience toegevoegd aan de bekende jaarlijkse prioriteiten- of keuzelijst, met een 15e plek in 2018 als resultaat. Voor 2019 bedelen HR-professionals het een 9e plek toe. Bestaande medewerkers binden én hen met het oog op de toekomst inzetbaar houden, prijken bovenaan.
Hoe ziet het employee experience-beleid eruit?
Uit het onderzoek blijkt dat bijna 60% van de respondenten een actief employee experience-beleid voert. Van de organisaties met meer dan 10.000 werknemers voert zelfs 85% een actief beleid, bij de overige organisaties is dit min of meer gelijk.
Driekwart van de organisaties die een actief beleid voeren ten aanzien van employee experience ervaart problemen bij de invulling van vacatures, tegen 66% voor de organisaties die geen actief beleid voeren.
De wijze waarop organisaties invulling geven aan dit beleid verschilt sterk, zo laat de onderstaande infographic zien.
Inspiratie opdoen om de werkbeleving van medewerkers te verbeteren? Lees het artikel 3 best practices in employee experience.
HR blijkt grootste kartrekker
HR blijkt verreweg in de meeste organisaties de belangrijkste aanjager van het actieve beleid ten aanzien van employee experienc. In 71% van de organisaties is HR op dit vlak in de lead, gevolgd door het Management (14%). De afdeling Marketing lijkt amper een rol te spelen (2%). Wellicht een gemiste kans, aangezien deze afdeling ruime ervaring heeft met het in kaart brengen van de ‘customer experience’.
Budget grootste knelpunt in employee experience
En zijn we een beetje tevreden over de eigen inspanningen? Het merendeel zegt van wel. 64% is tevreden of zelfs zeer tevreden over het employee experience-beleid binnen de eigen organisatie. 19% is daar ontevreden over en de resterende 17% is neutraal.
Zo heeft bijna de helft ook (nog) geen weerstand ondervonden bij de uitvoering van het employee experience-beleid. Maar er zijn ook knelpunten. Als grootste obstakels worden vooral genoemd; te weinig middelen (budget/tooling) (26%) en te weinig steun van het management (13%).
Ruim driekwart van de respondenten meet de impact van employee experience en het merendeel gebruikt meer dan één element op de impact te meten. Werknemerstevredenheid wordt door nagenoeg alle organisaties die de impact meten beoordeeld.
Download hier het complete Performa HR Trendonderzoek 2018-2019.