Employee experience in 2018: de prioriteiten
Er wordt wat afgeschreven over de employee experience en hoe werkgevers die kunnen verbeteren. Maar waar zit de crux? Waar zou HR meer aandacht aan moeten besteden, vinden ze zelf? Dat onderzocht clouddienstverlener Raet in de nieuwste HR Benchmark 2018, waarvoor het onder andere 565 HR-managers en 102 bestuurders ondervroeg.
Binnenhalen of binnenhouden?
Natuurlijk is de eerste indruk die een potentiële medewerker heeft, bepalend voor de keuze om wel of niet bij een organisatie te willen werken. Niet voor niets zetten de HR-professionals employer branding en talent aantrekken bovenaan hun prioriteitenlijst (35%). Maar met alleen talent binnenhalen bent u er nog niet: het is juist de kunst om mensen voor de organisatie te behouden.
Om medewerkers binnenboord te houden, is kijken of iemand nog goed op zijn plek zit (33%) naar eigen zeggen het tweede grootste aandachtspunt. Maar duidelijk is dat ook onboarding meer aandacht verdient, met name het op weg helpen van de medewerker (30%) en het uitspreken van wederzijdse verwachtingen (25%).
Meer weten? Download hier de volledige Raet HR Benchmark 2018
Vetrekkende medewerker krijgt weinig aandacht
Maar er zijn ook cruciale aandachtspunten die HR minder belangrijk lijkt te vinden in de employee experience. Juist in deze tijd van schaarste kan een exit-gesprek goede input leveren om de employee experience te verbeteren. Dat geeft zicht op de knelpunten, kan van vertrekkende werknemers ambassadeurs maken of ze in een later stadium terug laten keren voor een baan.
Opvallend is dat slechts een klein deel van de HR-professionals (12%) vindt dat de organisatie meer aandacht zou kunnen besteden aan dit vertrekstadium. De vraag is wel of de aandacht aan dit aspect van de employee experience nu voldoende is, of dat het onderwerp simpelweg geen prioriteit heeft. Bijvoorbeeld omdat het binnenhalen van nieuwe medewerkers op dit moment meer aandacht vraagt.
Salaris en reisafstand doorslaggevend in keuze
Het is niet zo dat werknemers massaal hun werkgevers willen verlaten. Toch is 17 procent van de medewerkers uit het onderzoek bereid om morgen te starten in een soortgelijke functie bij een andere werkgever, tegen minimaal dezelfde voorwaarden. In de overstap naar een andere werkgever blijken salaris, reisafstand en uitdaging in het werk namelijk de meest doorslaggevende factoren.