Employee experience in HR-tech moet beter

HR-technologie kan nog een flinke stoot gebruiksvriendelijkheid gebruiken. Maar kan HR dat wel bieden?

Thuis regelen werknemers veel zaken op hun mobiel of tablet. Maar personeelszaken altijd en overal regelen, is nog lang niet de standaard in bedrijven. En als dat wel gebeurt, dan heeft dat nog geen betrekking op de volledige employee experience van sollicitatie tot ontslag.

Dat blijkt uit het HR Digitaliserings-onderzoek 2018. Dit terugkerende, onafhankelijke en representatieve onderzoek wordt jaarlijks uitgevoerd door de CHRO Community en Berenschot. 

Zo heeft 42,3 procent alleen een bedrijfsportal voor werknemers in de vorm van intranet. Een minderheid van 28,9 procent biedt werknemers echter de keuze in de manier waarop ze hun personeelszaken regelen: via een portal, mobiele apps of face to face. 

‘Mobile only’ zelden het geval

Daarnaast werkt 7,7 procent alleen met mobiele apps. Een schrikbarend laag percentage, als je kijkt wat medewerkers – vooral de jongere generaties – in hun privéleven allemaal regelen via mobiele apps. Niet voor niets klinkt de roep vanuit HR-denkers al een tijd om HR-technologie vooral zo gebruiksvriendelijk te maken als consumententechnologie. Lees daarover ook het artikel 'Maak medewerkers verslaafd aan HR-tech'.

De digitalisering van de employee experience richt zich nu nog vooral op employee services (58,7 procent). Onderwerpen die veel minder aandacht krijgen, zijn preboarding (2,2 procent) en onboarding (10,9 procent). Het vertrek van werknemers krijgt helemaal geen aandacht.

Meer aandacht naar pre- en onboarding

Hans van der Spek, senior managing consultant van Berenschot, ziet het belang van preboarding en onboarding intussen toenemen. ‘De arbeidsmarkt wordt steeds lastiger voor werkgevers. Er is daardoor meer inspanning nodig om de juiste mensen aan boord te krijgen. Preboarding en onboarding zorgen er juist voor dat dit proces soepel verloopt.’

‘Door preboarding en onboarding goed in te richten, geef je nieuwe medewerkers digitale hulpmiddelen waarmee ze zo snel mogelijk een plek weten te vinden in de organisatie. Dit verkort uiteindelijk de termijn waarin mensen tot volle productie komen.’ 

Is een inhaalslag realistisch?

Dergelijke digitale hulpmiddelen worden alleen nog lang niet overal omarmd. Een inhaalslag is keihard nodig. Maar is die inhaalslag ook realistisch? Van der Spek: ‘Medewerkers internetbankieren, doen digitaal hun boodschappen en bestellen hun kleding online. Thuis is dit nu beter geregeld dan op kantoor. Het zal veel moeite kosten om dit gelijk te trekken.’ Werk aan de winkel dus, voor HR. 

Verantwoording
Doel van het HR Digitaliserings-onderzoek 2018 is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR-technologie; beleid, werkzaamheden en ervaringen van HR-professionals. In de zomer 2018 zijn de uitnodigingen tot deelname aan het onderzoek per e-mail verstuurd. Ook hebben we gebruik gemaakt van diverse internetsites en internetcommunities om de respons te vergroten. 
Deelname heeft op anonieme basis plaatsgevonden. De resultaten zijn niet te herleiden tot individuele respondenten. 101 respondenten hebben via het internet de vragenlijst ingevuld. Alle gegevens zijn gevalideerd en uitschieters geëlimineerd. De omvang van de steekproeven van alle in dit artikel gepubliceerde onderzoeken zijn voldoende groot om uitspraken te doen over gemiddelden van sectoren en/of functies in Nederland.

Zoekt u een totale oplossing met uw HR software of een HR tool voor een deel van uw HR? Ontdek nu de HRTech 100, dé HR Software & Technologie-database op CHRO.nl. Vind bij elke HR-technologievraag een passende HR software partner.