“Feedback geven: niet makkelijk, wél essentieel voor groei en innovatie”
Zonder innovatie is het onmogelijk om een bedrijf te laten groeien. Het verbeteren of bedenken van nieuwe producten of diensten is mensenwerk, en een idee omzetten naar de praktijk vergt, zeker in een software-organisatie, veel afstemming en communicatie tussen verschillende mensen.
Relaties gezond houden vraagt om open communicatie, kwetsbaarheid, en het vermogen om naar elkaar te luisteren
Belangrijk is dat dit op een constructieve manier gebeurt. Dat lukt alleen als mensen elkaar blijven uitdagen door feedback met elkaar te delen. Als HR-professional kan je het verschil maken door een goede feedbackcultuur in je organisatie te bevorderen: een cultuur waarin mensen zich veilig voelen. Maar hoe doe je dat?
Ik ben zelf opgegroeid in een samengesteld gezin, en ook nu maak ik deel uit van mijn eigen samengestelde gezin. Ik weet daarom heel goed hoe complex relaties kunnen zijn. Relaties gezond houden vraagt om open communicatie, kwetsbaarheid, en het vermogen om naar elkaar te luisteren. Dit geldt zowel thuis als op de werkvloer.
In mijn persoonlijke leven doe ik veel ervaringen op die mij als HR-professional helpen om veilige werkplekken te creëren. Feedback geven en ontvangen, en luisteren naar elkaar, is daarbij cruciaal. Het is een proces dat gaat over het opbouwen van vertrouwen en verantwoordelijkheid, voor jezelf, de ander, de organisatie waar je werkt, en uiteindelijk ook voor de wereld waarin we leven.
Mensen vinden feedback geven en ontvangen lastig
Feedback is een krachtig instrument dat zowel persoonlijke als organisatorische groei mogelijk maakt. Veel mensen beseffen dat ook. “Kom maar op met die feedback, daar word ik alleen maar sterker van,” is een uitspraak die je wel vaker hoort op de werkvloer. Toch voelen mensen zich vaak ongemakkelijk bij het geven van kritische feedback.
Als puntje bij paaltje komt en je kritische of corrigerende feedback wilt geven, voelt bijna iedereen wel een bepaalde spanning of zelfs buikpijn. “Komt het niet te negatief over?” of “Kwets ik diegene niet aan wie ik de feedback geef?” Deze gevoelens en ideeën spelen al helemaal als het gaat om iemand met een hogere functie in de organisatie, of misschien zelfs iemand die ook nog jouw eigen functioneren moet beoordelen.
Uitstellen, verzachten of zwijgen
De angst is niet geheel onterecht, omdat feedback al snel kan worden gezien als kritiek, en daar houden mensen nu eenmaal niet van. Dit zorgt er echter vaak voor dat mensen niet doorpakken en het geven van feedback uitstellen. Of ze verzachten de boodschap en maken het verhaal kleiner of minder concreet dan eigenlijk de bedoeling was. Zwijgen lijkt dan ook in sommige gevallen een betere optie.
Een recente studie, uitgevoerd in Vlaanderen, onthulde een zorgwekkende trend: 60% van de ondervraagde werknemers voelt zich niet vrij om zichzelf te zijn op het werk, en slechts 15% voelt zich op hun gemak om iets te zeggen wanneer er iets mis is. Het is duidelijk dat deze trend zich niet beperkt tot België alleen; het is een probleem dat creativiteit en groei in organisaties wereldwijd belemmert.
Doelgerichte acties voor het creëren van een goede feedbackcultuur
In wezen gaat feedback over het uiten van wat je denkt met een positieve intentie. Alleen moet dat laatste wel tot mensen doordringen, zodat het geven en ontvangen van feedback doodnormaal wordt. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het creëren van een goede feedbackcultuur vereist doelgerichte acties:
Moedig leiders aan om kwetsbaar en toegankelijk te zijn
Leiders bepalen de toon voor een feedbackcultuur. Natuurlijk moeten leiders krachtig overkomen, maar door ook kwetsbaarheid te tonen en te laten zien zelf open te staan voor feedback, kunnen ze het vertrouwen geven aan hun teams om dat zelf ook te doen. Bijvoorbeeld door positief te reageren wanneer ze feedback ontvangen, zelfs als het ongemakkelijk is, en die te erkennen met woorden zoals: “Deze feedback raakt me, maar ik ben blij dat je het hebt gedeeld.”
Toegankelijkheid zit hem juist niet in beschikbaar zijn voor mensen of ‘de deur die altijd open staat’, maar ook in het stellen van vragen aan je mensen waardoor je laat zien dat je luistert, oprechte interesse toont en als mens in verbinding met elkaar staat.
Organiseer trainingen en workshops voor medewerkers
Feedback geven en ontvangen is een vaardigheid die je kunt oefenen en ontwikkelen. Trainingssessies en workshops over feedback kunnen werknemers helpen de benodigde vaardigheden onder de knie te krijgen. Eenvoudige modellen, zoals het Situation-Behavior-Impact (SBI)-model, bieden medewerkers houvast om feedback op een constructieve en begrijpelijke manier te structureren.
Momenteel volg ik de opleiding Systeemdynamieken voor Organisaties, waarin ik me verdiep in hoe patronen en dynamieken ons leven beïnvloeden, en hoe we als individuen kunnen groeien door verbinding met anderen.
Implementeer 360-graden feedback
360-graden feedback betekent dat een medewerker in het kader van een beoordeling feedback verzamelt en geeft aan meerdere collega’s. Doordat deze aanpak feedback uit verschillende bronnen omvat, krijgt een organisatie een veel completer beeld van de prestaties van de medewerker. In een goede feedbackcultuur is het geven en ontvangen van feedback een continu proces. Toch kunnen de vaste momenten binnen de 360-graden feedbackmethode helpen om deze vaardigheden regelmatig te oefenen en te versterken.
Voer medewerkerstevredenheidsonderzoeken uit
Een medewerkerstevredenheidsonderzoek is een effectief instrument om te meten in hoeverre mensen zich binnen de organisatie gewaardeerd voelen. Het biedt ook inzicht in de mate waarin feedback wordt gegeven en ontvangen en hoe dit wordt ervaren. Zo kun je nagaan of er al een gezonde feedbackcultuur aanwezig is, of dat het nodig is om met leiders in gesprek te gaan om hier meer aandacht aan te besteden.
Feedback gaat niet alleen over het signaleren van verbeterpunten, maar draait om het opbouwen van een constructieve dialoog die iedereen vooruit helpt. Door een positieve feedbackcultuur te bevorderen, verbeter je niet alleen de individuele prestaties van medewerkers, maar stimuleer je ook innovatie en vergroot je het collectieve succes van de organisatie.