Geslaagde start CHRO-jaar: ‘Eindelijk weer CHRO’s onder elkaar’
Het CHRO Forum op 8 september in The Duke in Nistelrode – thema: Team Dynamics – markeerde de aftrap van het nieuwe CHRO-jaar. Bij het binnendruppelen van de deelnemers ontstond al snel een opgewonden stemming onder de circa dertig deelnemende CHRO’s. Logisch, want voor het eerst in ruim een half jaar ontmoette iedereen elkaar weer eens in levende lijve in plaats van via een beeldscherm. Zij het allemaal op gepaste afstand, maar dat hoefde de pret geenszins te drukken. Met een speciaal op een select gezelschap afgestemd programma heette Stefanie Grimbergen, CHRO Community-manager bij Alex van Groningen, de gasten welkom.
Het programma werd verzorgd in samenwerking met de partners Aon, Intuo, Kröller Boom, Oracle en Lecture. Inhoudelijk bestond dit uit twee rondetafelsessies: een over het thema Integriteit toegespitst op ethische dilemma’s, en een over het thema Effectief performance management, toegespitst op feedback geven. Beide uitdagende thema’s, die de dynamiek binnen teams, en niet in de laatste plaats die in de board, behoorlijk kunnen beïnvloeden. Bovendien bleken de meningen erover nogal uiteen te lopen, zoals de sessies uitwezen.
Rondetafel Integriteit: ethiek is ‘nee’ zeggen
De sessie over integriteit en ethiek werd geleid door Kevin Mottard, head of executive networks bij Alex van Groningen. De sessie werd ingeleid door Jelle van Baardewijk, docent en promovendus aan de Faculteit der Wijsbegeerte van de Vrije Universiteit. Een drietal prikkelende stellingen maakte al veel duidelijk: ethiek gaat vooral over ‘nee’ zeggen.
Volgens Van Baardewijk leven we in een tijdperk waarin de individuele vrijheid afneemt en er steeds eerder een corrigerend vingertje omhoog gaat. Bovendien dringt de maatschappelijke beeldvorming over issues steeds meer door tot in de bestuurskamers. De kloof tussen hoog- en laagopgeleiden in de samenleving komen steeds meer ook in organisaties terug. Zo is er in zowel de samenleving als in organisaties een groeiende kloof tussen de ethische waarden van hoogopgeleiden en die van laagopgeleiden. Verder kunnen ethische keuzes in de samenleving organisaties voor lastige dilemma’s plaatsen.
Zo poneerde Van Baardewijk als derde stelling: hoe ga je om met het dilemma dat je enerzijds meer vrouwen in hogere functies wilt en anderzijds ook de beste persoon voor de functie. Zo worden organisaties meer en meer in maatschappelijke discussies getrokken, waarmee de bewegingsvrijheid van het topmanagement verder wordt ingeperkt.
Rondetafel Effectief performance management
De rondetafel die in het teken stond van feedback geven werd geleid door Michael van Asperen, community manager bij Alex van Groningen. Insteek: we geven elkaar dagelijks feedback, maar de vraag is hoe goed organisaties, managers en medewerkers daar eigenlijk in zijn. Daarbij bleek al pratend dat de deelnemers niet hetzelfde verstaan onder feedback geven. De één noemde het ‘een kadootje’, de ander ‘een essentieel onderdeel van effectief performance-management’.
Daarbij doemen telkens weer dezelfde hardnekkige valkuilen op. Zo wordt feedback bijna altijd gegeven in de vorm van een oordeel: de ander moet iets verbeteren. Dat roept weerstand op. De kunst is om feedback neutraal te geven. Dat vereist volgens een aantal deelnemers een specifieke vaardigheid, waarop je getraind moet worden, een investering van de organisatie dus. Andere deelnemers zijn van mening dat de een nu eenmaal beter feedback kan geven dan de ander, het is vooral een kwestie van aanleg.
Experiment
Binnen de board is feedback geven al net zo essentieel. Een mogelijke valkuil is daar dat naarmate de board langer samenwerkt, feedback geven uit gewenning steeds minder gebeurt. Een van de CHRO’s noemde een experiment waarbij de boardleden twee weken van portefeuille wisselen om elkaar in die tijdelijke rol feedback te geven. Zo ervaren de boardleden weer waarom feedback geven belangrijk is.
Tenslotte bleken veel deelnemers nog altijd een jaarlijkse cyclus van performance-management toe te passen. Hoewel iedereen het erover is dat feedback het beste aankomt op het moment dat die feedback relevant is in plaats van opgespaard op enkele momenten per jaar.
Leiderschap en humor met Dominic Seldis
Als afsluiting trad contrabassist Dominic Seldis op, gesproken woord afwisselend met musiceren. Seldis is onder meer contrabassist bij het Koninklijk Concertgebouworkest in Amsterdam en dirigent bij diverse shows. Bij het grotere publiek is hij vooral bekend als jurylid van het tv-programma MAESTRO.
In The Duke nam Seldis de aanwezige CHRO’s met veel humor mee in de uitleg van het functioneren van een orkest, de rol van leiderschap daarin en wat leiders hiervan zelf kunnen toepassen in hun eigen organisatie. Dit leidde tot een levendige, interactieve sessie. Eén van de CHRO’s kreeg de taak om op het podium de dirigeerstok te hanteren. Onder grote hilariteit liep de presentatie van Seldis ongemerkt zo’n drie kwartier uit.
Culinaire kwaliteiten
Met de borrel en het afsluitende diner werd de avond daarna onverminderd geanimeerd vervolgd onder het genot van de culinaire kwaliteiten van de chef cuisinier van The Duke. De laatste gasten keerden tegen negenen weer huiswaarts. Kortom: het smaakte in alle opzichten naar meer.