Geven met maximale impact: dit is de ‘champions league’ van goede doelen

Veel werknemers verrichten graag vrijwilligerswerk of zamelen geld voor een goed doel in En veel bedrijven bieden hen daar graag de mogelijkheid toe. De keuze uit goede doelen waaraan organisaties zich kunnen verbinden is gigantisch. Uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt welke goede doelen het effectiefst zijn.

De Universiteit van Amsterdam en de Stichting Doneer Effectief publiceerden onlangs de internationale top van goede doelen die volgens de wetenschap het meeste met hun geld bereiken. De ranking voorziet in een groeiende interesse in goede doelen die wetenschappelijk aantoonbaar impact maken.

Voor de selectie analyseerde een jury van Nederlandse en Vlaamse wetenschappers, onder leiding van de Universiteit van Amsterdam, de rapporten van onafhankelijke onderzoeksinstellingen als GiveWell, GivingGreen en Animal Charity Evaluators. In deze rapporten wordt gekeken naar bewezen effectiviteit van een interventie, kosteneffectiviteit, ruimte voor financiering en transparantie. Per categorie koos de jury vervolgens één top aanbeveling. Op grond hiervan werd een ranglijst met goede doelen opgesteld waar een gegeven euro het meeste oplevert.

‘Champions league’

De ‘champions league van goede doelen’, zoals hoogleraar filantropie & duurzame investeringen Paul Smeets van de Universiteit van Amsterdam het noemt, bestaat uit:

1. New Incentives (Armoede & Gezondheid): verstrekt contant geld met als voorwaarde om kinderen te laten vaccineren en richt zich daarmee direct op het verminderen van kindersterfte. De jury vond sterke bewijzen voor het verhogen van de vaccinatiegraad en verbeterde gezondheidseffecten voor de gemeenschap en ontwikkelingsvoordelen.

2. InnerSpace (Klimaat): ontsluit wereldwijd geothermische energie en biedt daarmee betrouwbare, koolstofvrije warmte en elektriciteit, cruciaal voor een duurzamere energietoekomst.

3. The Good Food Institute (Dierenwelzijn & Voedseltransitie): heeft als doel diervrije en milieuvriendelijke producten op de markt brengen. Stimuleert de ontwikkeling van alternatieve eiwitten en steunt daarbij onderzoek en startups.