Verziekte werksfeer kost gemeente Enschede als werkgever 1,7 miljoen euro
Door: Wouter Boonstra
Uit de jaarstukken van de gemeente blijkt dat een aanzienlijk deel van dit bedrag is besteed aan vaststellingsovereenkomsten met ambtenaren die door de ongezonde werkomgeving langdurig ziek thuis waren.
“De gemeente Enschede was er al anderhalf jaar van op de hoogte, maar greep niet in”
Hierbij waren onder andere vier ambtenaren van de afdeling Juridische Zaken betrokken, die al een lang dienstverband hadden. De rest van het bedrag werd uitgegeven aan vervangende inhuur en advocaatkosten.
Zes vaststellingsovereenkomsten
Een gemeentewoordvoerder bevestigde tegen RTV Oost dat er zes vaststellingsovereenkomsten zijn afgesloten in 2023 en met het afkopen van de contracten 1,1 miljoen euro was gemoeid.
In de jaarstukken staat dat er in totaal 1,66 miljoen euro is uitgegeven aan kosten voor inhuur om medewerkers te vervangen die langdurig ziek of afwezig waren en voor het afsluiten van de vaststellingsovereenkomsten.
Ook wordt melding gemaakt van 60.000 euro aan advocaatkosten voor deze overeenkomsten. Het gaat bij die overeenkomsten in ieder geval om vier medewerkers van Juridische Zaken die dus al een lang dienstverband hadden.
Meldingen van angstcultuur
Het was ook RTV Oost die in oktober 2022 de angstcultuur bij deze afdeling, en eerder ook al bij de afdeling Handhaving openbare ruimte, aanzwengelde. Destijds meldde de omroep dat de gemeente Enschede er al anderhalf jaar van op de hoogte was, maar niet ingreep.
Een half jaar ervoor had ook vakbond FNV al gewag gemaakt van een jarenlange angstcultuur op meerdere afdeling op basis van meldingen van medewerkers.
Pas in december 2022 besluit wethouder Niels van den Berg toch een extern onderzoek naar een mogelijke angstcultuur in te stellen. Dat wordt gedaan door Berenschot.
Verbetering ingezet
Dat concludeert in mei 2023 dat er wel degelijk sprake is van een ‘sociaal onveilig klimaat’ op de werkvloer van Juridische Zaken bij de gemeente Enschede. Er was onder meer sprake van pesten, roddelen, intimidatie en groepsvorming.
Het duurde lang voordat de gemeente meldingen van ongewenst gedrag en misstanden afhandelde en soms kon het pestgedrag jarenlang doorgaan.
Inmiddels was er sprake van verbetering, omdat enkele medewerkers die een rol speelden in de sociale onveiligheid ‘afwezig’ zijn en een nieuw afdelingshoofd was aangesteld. Die verbetering kwam te laat voor de vier medewerkers die wel een flink geldbedrag meekregen met hun vertrek.
Bron: Binnenlands Bestuur