Gevraagd: ervaren Chief Culture Officer

Bedrijven zijn zich er steeds meer van bewust dat ze een eigen bedrijfscultuur hebben.

Cultuurmanagement is voor maar liefst 90 procent van de HR-managers een belangrijke uitdaging. Het kan je namelijk veel brengen, maar dan moet je die cultuur wel bewaken. Want jouw DNA mag dan wel mooi matchen met dat van je vaste medewerkers, maar geldt dat ook voor nieuwe collega’s of krachten die je tijdelijk invliegt? Passen zij wel echt bij jouw organisatie? Dragen zij ook uit waar jij voor staat? Belangrijk om te weten, want het heeft direct impact op de werksfeer, productiviteit en klanttevredenheid.

Auteur Veronique Bouree is International Customer Succes Director voor Talentsoft

Zicht op bedrijfscultuur verbetert resultaten

Voor kleine bedrijven is het vaak eenvoudig, vanzelfsprekend eigenlijk, dat iedereen dezelfde waarden deelt en een vergelijkbaar DNA-profiel heeft. Maar als je bedrijf groter is of in een groeispurt zit, is het soms lastig die bedrijfscultuur te behouden. In ons vorige blog gaven we al aan: het is zinvol je DNA-profiel vast te leggen. Hierdoor vind je makkelijker personeel dat echt bij jouw organisatie past. Dat is voor iedereen prettiger en heeft ook nog eens een positieve uitwerking op je resultaten. Reden genoeg dus om je bedrijfscultuur te bewaken. Zie daar: een nieuwe functie. Die van Chief Culture Officer. Diverse bedrijven, zoals bijvoorbeeld Welocalize, hebben er al één..

Functieomschrijving Chief Culture Officer

De Chief Culture Officer (CCO) moet dus het DNA van de organisatie bewaken. Maar hoe? De volgende aspecten behoren in ieder geval tot het takenpakket van deze hoeder van de bedrijfscultuur.

  1. De CCO zorgt dat het DNA-profiel wordt vastgelegd
    Of je nu regionaal, landelijk of wereldwijd werkt: laat vestigingen en medewerkers uit diverse geledingen meedenken en meebeslissen over je bedrijfscultuur. Zoek een middenweg in wensen en eisen: alleen dan creëer je draagvlak. Als je hebt achterhaald wat de bedrijfswaarden zijn, is het belangrijk deze ook echt vast te leggen.

  2. De CCO betrekt medewerkers
    Of je het nu hebt over de inrichting van je kantoor of de waardes waar jij als bedrijf voor staat: laat je medewerkers meedenken en meebeslissen. Plan regelmatig bijeenkomsten of events; zo houdt de organisatie feeling met de werknemers en versterken collega’s het onderlinge contact. Mooie bijkomstigheid: betrokken medewerkers dragen de bedrijfscultuur als vanzelfsprekend over op hun nieuwe collega’s.

  3. De CCO investeert in nieuwe medewerkers
    Je wilt natuurlijk het liefst dat nieuwe medewerkers –vast én tijdelijk- jouw DNA uitademen. Dat kan, maar daar moet je dan wel tijd voor vrijmaken. Leg aan alle nieuwelingen in je organisatie regelmatig uit wat het DNA van het bedrijf is. Neem ook de tijd nieuwe medewerkers voor te stellen aan collega’s. Zo voelen ze zich gezien en gewaardeerd en bouwen ze meteen een netwerk op.

  4. De CCO creëert transparantie
    De CCO is ook verantwoordelijk voor de nodige transparantie. Je vergroot de transparantie natuurlijk door open te communiceren, maar onder andere ook door corporate projecten standaard door een team medewerkers te laten leiden. En door werknemers structureel de ruimte te geven met leidinggevenden in gesprek te gaan. Over de strategie, maar ook over operationele aspecten. Geef medewerkers daarnaast de mogelijkheid ideeën in te dienen over diensten of producten. En laat aan het eind van de rit zien, waarin dit resulteert.

    Naar whitepaper Talentsoft: Bedrijfscultuur holy grail