Hebben werkgevers nog het juiste personeel voor de toekomst?
Het begin 2019 verschenen rapport The Adaptable Business, dat de gevolgen inventariseert die nieuwe technologie heeft op organisaties, blijkt na anderhalf jaar tijd onverminderd actueel, alleen al gezien de nieuwste ontwikkelingen in de Europese bankensector.
Vorige week werd bekend dat de lage rente, veranderend klantgedrag en corona Rabobank tot een nieuwe reorganisatie nopen. Daarbij gaat het mes fors in het kantorennetwerk, wat neerkomt op een halvering van de 335 filialen die Rabobank voor het uitbreken van de coronapandemie nog had, aldus het FD.
Tachtigduizend banen
Niet alleen Rabobank, maar alle Europese banken snijden dit najaar opnieuw drastisch in hun personeelsbestand. In 2019 kondigden banken aan tachtigduizend banen te schrappen, dat aantal zal dit jaar waarschijnlijk worden overtroffen. Circa 80% van het baanverlies is terug te zien in Europa.
Het grote probleem van de banken is, dat ze voor een flink deel het verkeerde personeel hebben voor de toekomst, zegt Ted Rudholm-Alfvin, partner van adviesbureau Oliver Wyman tegen het FD. Veel bankiers zijn relatiemanagers, terwijl je nu technici nodig hebt, digitale experts, mensen die kunnen programmeren.
Afhankelijk van de markt waarop banken zich richten moet 10% tot 45% van de employees omgeschoold worden om de instellingen toekomstbestendig te maken, schat Rudholm-Alfvin.
Robotisering en automatisering
De bankensector is exemplarisch voor een bredere economische ontwikkeling. Het rapport Robotisering en automatisering op de werkvloer uit 2018 van het Rathenau Instituut stelt dat Nederlandse bedrijven al in groten getale en op grote schaal gebruik van nieuwe technologie. Nederland is één van de meest gedigitaliseerde economieën van de wereld.
De gevolgen van automatisering worden met name in de zakelijke dienstverlening sterk gevoeld in het Nederlandse bedrijfsleven, aldus het rapport. Deze trend zet door en de verwachting is dat we nog maar aan het begin staan van een nieuw tijdperk, waarin op een heel andere manier gewerkt gaat worden.
In de nabije toekomst zal met Artificial Intelligence op nieuwe manieren gewerkt worden met het verzamelen, bewerken en synthetiseren van informatie, waardoor bedrijven betere diensten kunnen verlenen door gebruik te maken van de robots (softbots), vaak nog wel in samenwerking met mensen.
Strategisch HRM-beleid
De mate van adoptie van de nieuwe technologie is afhankelijk van de klant, maar in belangrijke mate ook van de werknemer, die moet gaan werken met deze technologie, stelt het Rathenau Instituut. De vraag is of het personeel in staat en bereid is om optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden die nieuwe technologie biedt.
Hoe bereid je de organisatie en de werknemers voor op een onzekere toekomst? Uit voorbeelden van strategisch hrm-beleid bij bedrijven als Fujifilm en KPN blijkt dat zij dit niet alleen kunnen beantwoorden. Ook de overheid zal hierop een visie moeten ontwikkelen. Tegelijkertijd zullen directies en onder andere HR-afdelingen in actie moeten komen en hiervoor toekomstscenario’s moeten ontwikkelen, bepleitte Tjahny Bercx, Chief People & Performance Officer bij LeasePlan, eerder in een artikel voor CHRO.nl.
Technologie zinvol en efficiënt inzetten
Wereldwijd zien HR-directeuren dat deze ontwikkeling ze voor nieuwe uitdagingen stelt. Het bovengenoemde rapport The adaptable business. Future skills and cultural forces biedt een brede inventarisatie van de impact van deze uitdagingen voor organisaties en medewerkers. Het is gebaseerd op wereldwijd onderzoek onder HR-directeuren en werknemers en inventariseert de voorwaarden nodig om technologie zinvol in te zetten voor een bedrijfsstrategie gericht op groei en continuïteit.
Dit rapport is onverminderd actueel in het licht van de stappen die de Europese banken op dit moment voorbereiden.