Het goud van de arbeidsmarkt: uw huidige medewerker

11 trends tonen hoe investeren in en via tools ontwikkelen van medewerkers de laatste jaren snel professionaliseert.

Bij de aanhoudende grote schaarste en tekorten op de arbeidsmarkt, zien werkgevers dat het loont om meer te investeren in het behoud en de kwaliteit van de eigen medewerkers. En deze waar mogelijk steeds te laten aansluiten op de behoeften van de organisatie.

In de manier waarop werkgevers hun medewerkers productief, gemotiveerd en inzetbaar denken te kunnen houden tekent zich een reeks trends af. Inclusief hoe nieuwe en bestaande dienstverleners en aanbieders van digitale en online tools hierop inspelen. 

Onder meer coaching én direct inzage hebben in de eigen arbeidsmarktkansen en employability worden belangrijker. Een recent whitepaper van Intelligence Group vat deze en meer ontwikkelingen samen. 

Coaching in alle denkbare vormen

Zo maken werkgevers op slimme manieren gebruik van job crafting om banen anders in te delen zodat de schaarste deels omzeild kan worden. Ook coaching, of het nu job-, life-, vitaliteits- of een andere vorm van coaching is, wordt steeds meer ingezet om mensen langer (gezond) werkzaam te houden en verloop af te remmen. 

Het aantal werkgevers dat starters – bijvoorbeeld in traineeships – standaard een coach toewijst, groeit sterk. De gedachte is dat preventief op ‘de bank gaan liggen’ een hoop problemen voorkomt in plaats van een coach pas in te zetten als het eigenlijk al te laat is.

Dienstverleners spelen in op deze behoeften. Zo bieden verschillende grote verzekeraars en salarisverwerkers hun klanten coaching-apps aan op het gebied van gezondheid, vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

Dilemma: hoe werknemers aanzetten tot meer actie?

Veel gehoorde kritiek op de vorige generatie online tools, zoals speciaal ingerichte omgevingen op de bedrijfswebsite of het intranet, is dat werknemers hiervan onvoldoende gebruik maken. Een belangrijke vraag die werkgevers, dienstverleners en overheden dan ook bezighoudt is: Hoe kunnen werknemers meer tot ‘actie’ worden aangezet? 

In het verlengde hiervan heeft de afgelopen jaren een aantal aanbieders gewerkt aan een nieuwe generatie loopbaan-tooling. Hierbij wordt de hele actuele arbeidsmarkt ontsloten op persoonsniveau, rekening houdend met skills, competenties, kwaliteiten en zelfs beperkingen.

Tools op persoonsniveau 

Bij sommige tools zijn daaraan allerlei relevante tests gekoppeld, zoals een loopbaan-APK, beroepskeuzetests en dergelijke. Was er tot voor kort vaak alleen een dashboard per functiegroep, nu is er dus één-op-één maatwerktooling op persoonsniveau. 

Een andere opmerkelijke ontwikkeling is dat er inmiddels werkgevers zijn die in de werving zo’n beetje alle harde criteria loslaten en meer werven op zachte criteria zoals ‘attitude,’ motivatie en values. Onder andere de FIOD en de Gemeente Rotterdam kiezen hiervoor. Hierbij wordt onder meer gebruik gemaakt van A.I. en gamified assessments. 

Hoger niveau van professionaliteit

Zo is er de afgelopen jaren een sterke beweging op gang gekomen binnen het vakgebied van loopbaan, persoonlijke ontwikkeling en employability, die daarmee op een hoger niveau van volwassenheid en professionaliteit is aangeland.

Het whitepaper kunt u onderaan de pagina downloaden

11 trends op gebied van mobiliteit, ontwikkeling en loopbaan
 

1. Investeren in vitaliteit en werkgeluk van de medewerker via de werkomgeving
2. Beschikbaar komen van een nieuwe generatie loopbaan(activatie)tools
3. Arbeidsmarkt- en loopbaantools steeds vaker ingezet door sociale diensten 
4. Sterkere focus op skills en de skills-gap; minder op het CV alleen
5. Loslaten van harde skills en alleen nog kijken naar talent
6. Persoonlijk ontwikkelingsbudget voor iedereen, het zogenaamde stap-budget
7. Skills for the future en een organisatiebrede skills-plattegrond 
8. Bredere toepassing van reguliere loopbaan-APK
9. Talent delen: werkgevers zetten shared talentpools in
10. Ontstaan online arbeidsmarkten rondom specifieke beroepen en skills 
11. Pop-up werkwinkels voor schaarse doelgroepen