Het nieuwe leiderschap van Adidas
Een belangrijk onderdeel van deze overgang is het verminderen van de traditionele, hiërarchische structuur van HR en leiderschap door initiatieven die de medewerkers meer invloed geven en betrekken.
Hol belicht in onderstaande Top Employers Podcast drie van de meest succesvolle initiatieven bij Adidas, een Top Employer met wereldwijd meer dan 55.000 medewerkers:
‘People Pulse' is een nieuwe tool die gebruikt wordt om betrokkenheid en sentiment van medewerkers te beoordelen. Maandelijks worden er korte enquêtes gestuurd naar iedere medewerker met gerichte vragen. Hoewel Adidas pas onlangs is begonnen met de inzet van dit snelle meetinstrument, worden er nu al trends zichtbaar in wat medewerkers belangrijk vinden.
Het 'New Leadership Framework' helpt Adidas bij het definiëren en promoten van haar leiderschaps-DNA, geworteld in de kernwaarden van de organisatie: vertrouwen, samenwerking en creativiteit. Dit framework is uniek omdat het niet door HR is opgezet en opgelegd aan het management, het is ontwikkeld op alle niveaus van de organisatie. Het wordt hierdoor gedragen door alle medewerkers en is cultuuroverstijgend.
‘My Best’ is een nieuwe manier om naar performance te kijken. Het programma vervangt de traditionele jaarlijkse performance reviews. Aan de hand van een gestructureerd format praten managers minstens vier keer per jaar met hun medewerkers over performance en daarnaast zijn er maandelijks ‘touch-basemomenten’. Het programma legt de nadruk op multidimensionale feedback – het is niet alleen de manager die de werknemers beoordeelt, de medewerkers beoordelen ook het leiderschap van de manager. Het programma is meer gebaseerd op gezamenlijkheid dan op hiërarchie.
Tot slot nog drie praktische tips van Wouter Hol:
- Je hebt een methodologische aanpak nodig om te begrijpen wat er in je organisatie gebeurt en wat mensen dagelijks drijft.
- Wanneer je als manager gelooft in een tool, initiatief of programma, laat het dan zien. Wanneer mensen zien dat jij dit ondersteunt, begrijpen medewerkers dat het belangrijk is en wordt het succespercentage van een programma hoger.
- Elke organisatie moet zichzelf de volgende vraag stellen: Hoe zorg je ervoor dat je je Gen Z-medewerkers binnen haalt en hoe betrek je ze bij je organisatie?
Beluister de volledige Top Employers Podcast hier.