Hoe Mars’ corporate university de organisatie redde van de ondergang
Veel corporate universities zijn eigenlijk een soort interne marktplaats voor opleidingen: HR biedt cursussen aan, medewerkers kiezen ze uit. Niets mis mee. Maar meestal draagt zo’n aanpak weinig bij aan het behalen van de organisatiestrategie.
Hoe maak je van de corporate university een instituut dat bijdraagt aan de organisatiestrategie? Of, nog beter: een centrum wordt voor organisatieontwikkeling?
Daarvoor moet HR een vertaalslag maken: wat heeft de organisatie nodig, en hoe vertalen we dat in alle L&D-instrumenten? Maar die vertaalslag wordt maar al te vaak overgeslagen, ziet Martyn Rademakers in zijn praktijk. Rademakers is Managing Director van het Center for Strategy & Leadership, bestuurslid van de Nederlandse Stichting voor Corporate Universities en auteur van het boek Corporate Universities: Drivers of the Learning Organization.
Toch bestaan er mooie voorbeelden van organisaties die de activiteiten van de corporate university wél weten te vervlechten met de strategie. Rademakers schetst in zijn boek een case van levensmiddelenprocucent Mars, bekend van de chocoladereep.
Mars University
De organisatie richtte de Mars University op vanuit een sterke behoefte. Het familiebedrijf werd links en rechts ingehaald door de concurrentie, en moest vernieuwen, innoveren en verfrissen om relevant te blijven. Destijds trad de eerste CEO aan die niet uit de familie kwam: hij gooide het roer om.
Mars kende als familiebedrijf vijf ‘ongoing principles’: Kwaliteit, Verantwoordelijkheid, Wederkerigheid, Efficiëntie en Vrijheid. Maar in de tientallen jaren dat Mars bestond, waren de kernwaarden versloft en spraken mensen elkaar hier amper meer op aan.
Vijf afgestofte kernwaarden
Daar bracht de nieuwe CEO verandering in. Rademakers: ‘Het eerste dat hij deed toen hij aantrad, is de vijf principes afstoffen en het merk herladen. Wat betekenen deze strategische principes nu, in deze tijd? Wat betekent het als we het hebben over verantwoordelijkheid en efficiëntie?’
De Mars University wist deze principes weer te herladen door ze tot leven te brengen voor medewerkers. De principes komen namelijk overal in terug: in trainingen en opleidingen, maar ook in mentorprogramma’s en leiderschapsontwikkeling.
Lees ook: Corporate universities: waar blijft de ROI?
Bij Harvard op de agenda
En dat heeft Mars goed gedaan: de organisatie won hiermee meerdere managementprijzen en werd zowel internationaal als in Nederland een Great Workplace.
Ook trad Mars met het leiderschapsprogramma zelf toe tot de kringen van Harvard. Mars draagt bij de bekende Amerikaanse Universiteit hun best practice en leiderschapsprincipes over aan studenten. ‘En als je door Harvard op de agenda wordt gezet, heeft je programma wel een bepaalde status bereikt’, benadrukt Rademakers.
De corporate university als organisatieontwikkeling
Een goede corporate university gaat dus verder dan slechts het opleiden van medewerkers. Rademakers: ‘Mars loste echt een organisatievraagstuk op, feitelijk gezien is het dus meer organisatieontwikkeling. Met de jaren is de Mars University daar ook steeds meer op ingericht.’
‘Zo heeft het een klein team, een soort vliegende keeps. Het team wordt ingevlogen wanneer er zich problemen voordoen in de business. Het speelt dus direct in op de behoeften van de organisatie.’ Natuurlijk stelt dit team ook het ‘vaste’ curriculum voor de opleidingen vast. Rademakers: ‘Maar alles wat er aan businessvraagstukken wordt opgelost, nemen zij weer mee in het vaste curriculum. Zo blijf je je als organisatie continu verbeteren.’
Lees ook: Stijgende populariteit corporate academy en maatwerkopleiding