Hoe overbrug je generatieverschillen op de werkvloer?

Hoe overbrug je generatieverschillen op de werkvloer?
Op de werkvloer vind je een bonte verzameling van generaties. Hoe zorg je voor een geoliede samenwerking met behoud van ieders eigenheid en kwaliteit?

Tot wel vier generaties kunnen elkaar op de werkvloer treffen. Van babyboomers en generatie X’ers tot millennials en de jongvolwassenen van generatie Z die net de schoolbank hebben verlaten. De geboortejaren kunnen bijna vijftig jaar uit elkaar liggen.

Als we het over diversiteit op de werkvloer hebben, dan is deze generatiemix zeker een relevante kwestie. Hoe overbrug je de verschillen in aanpak, opvatting en instelling, zonder ieders eigenheid en kwaliteit te beperken?

Auteur: Erik ten Bruggencate, Country Manager Benelux bij Workday

Lees ook: De huidige arbeidsmarkt? Business as usual voor HRM-professionals

 

De instroom van generatie Z en de doorstroom van millennials (generatie Y) naar leiderschapsrollen zijn belangrijke factoren in de transformatie van organisaties. Dat blijkt ook uit een recent Workday-rapport.

De traditionele leiderschapsverhoudingen, de manier van leren en ontwikkelen, en de cultuur op de werkvloer veranderen ingrijpend. Daar moet je als manager en HRM-professional iets mee. Maar wat?

Ten eerste is het belangrijk dat de verschillende generaties elkaars perspectief op zaken en elkaars behoefte begrijpen. Voor mij persoonlijk betekent dat dus dat ik me bijvoorbeeld verdiep in de verwachtingen en beweegredenen van de twee jongste generaties in het bedrijf.

Daar zitten immers ook de toekomstige (en soms huidige) leiders die voor de komende decennia de koers van de organisatie gaan bepalen.

Millennials aan het stuur

Binnen zes jaar bestaat driekwart van alle werknemers wereldwijd uit millennials. Veel van hen zullen manager of bestuurder zijn.

Wat zijn het voor types, die millennials? Valt daar in zijn algemeenheid iets over te zeggen? Uit diverse onderzoeken komt in ieder geval naar voren dat ze prijs stellen op een open en transparante werkcultuur.

Een moderne organisatie is wat hen betreft een niet-hiërarchische, gelijkwaardige organisatie, met respect en erkenning voor alle medewerkers, van alle leeftijden, in alle teams en in alle functies. Je kunt dat ook een hedendaagse opvatting noemen.

Als het gaat om persoonlijke ontwikkeling en opleiding, dan kun je concluderen dat het internet voor hen de belangrijkste kennisbron is. Millennials zijn vaak individualisten die zelfstandig willen werken en zelf hun kennis en antwoorden vinden.

Als HRM-manager is dat een belangrijk punt om rekening mee te houden. Want bij de ontwikkeling van medewerkers gaat het niet alleen om harde kennis.

Je zult hen ook moeten opleiden in de zachtere competenties als:

  • leiderschapskwaliteiten;
  • communicatievaardigheden;
  • de opstelling als businesspartner binnen de organisatie.

Dit leer je niet via internet. Op dat gebied zul je dus aanvullende ondersteuning, kennis en een platform moeten bieden, liefst wel in een vorm die millennials aanspreekt.

Collega’s die deze eeuw zijn geboren

Dan generatie Z, die nu serieus zijn intrede gaat doen. Voor ouderen is het misschien nog moeilijk voor te stellen dat ze naast collega’s zitten die in deze eeuw zijn geboren, maar ze zijn er en we moeten ze helpen zich te ontplooien en hun carrièrepad te vinden.

Deze generatie is niet hetzelfde als de vorige. Een onderzoek van McKinsey laat zien dat generatie Z hard werkt, meer hecht aan vastigheid en dat financiële zekerheid een belangrijke drijfveer is.

Dat heeft een aantal oorzaken. Deze generatie heeft als kind zeer bewust de economische recessie meegemaakt. Ze hebben thuis misschien gezien dat ouders hun baan verloren. En door hun studie hebben de meesten zich inmiddels al in de schulden moeten steken.

Dit artikel in de NRC geeft een mooi inkijkje in de Z-wereld. Uit onderzoek komt ook naar voren dat deze jongvolwassenen zich druk maken om maatschappelijke kwesties – ook dat is goed voorstelbaar.

Ook dit zijn relevante issues waar je als HRM iets mee zou moeten doen. Bij Workday bieden we hen bijvoorbeeld de gelegenheid om maatschappelijke projecten in te brengen, waarin geïnvesteerd kan worden, in zowel tijd als middelen.

Natuurlijk zijn er, als je goed kijkt, meer overeenkomsten dan verschillen tussen de medewerkers uit de diverse generaties. Toch is het wel belangrijk om aandacht te besteden aan de verschillende behoeften en opvattingen in een gemixte organisatie.

Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk om alle medewerkers als individuen te zien en hen de begeleiding, opleiding en kansen te bieden die het best bij de persoon passen. Dat geldt voor babyboomers, generatie X’ers, millennials en de jongeren van generatie Z.