Hoe stuurt u werknemers effectief aan?
Veel leiders doen kiezen ervoor medewerkers een uitgebreid stelsel van regels en richtlijnen te geven: controle is natuurlijk fijn. Maar niet het beste. David Rock legt in een artikel op Harvard Business Review uit hoe het beter kan.
Rock schetst in zijn artikel een situatie van een manager die aan de slag ging bij Microsoft. Er waren tal van richtlijnen, focuspunten, gewenst gedrag en vaardigheden die men diende te ontwikkelen om succesvol te zijn in het werk. Gevolg volgens deze manager: een niet te onthouden bos van regels dat van medewerkers enorm veel energie vergde.
Van 100 naar 3 richtlijnen
Als onderdeel van een vernieuwing van de cultuur bij Microsoft ging de manager samenwerken met het NeuroLeadership Institute om bepaalde leiderschapsprincipes te herzien. Na een jaar van intensieve samenwerking ging hij van 100 competenties naar drie grote ideeën: creëer duidelijkheid, genereer energie en lever succes.
Om dit te bewerkstelligen is er een enorme switch nodig in de overtuiging dat je niet complex hoeft te zijn om compleet te zijn. Maar vandaag de dag zijn deze leiderschapsprincipes binnen het hele bedrijf verspreid. 'Duidelijkheid', 'energie' en 'succes' zijn begrippen geworden waarmee Microsoft zichzelf identificeert.
Denk aan het menselijk brein
Wie interesse heeft in het ontwikkelen van leiderschap moet altijd het menselijke brein van je werknemers in acht nemen, adviseert Rock. Als je bepaalde principes gaat hanteren, moet je ervoor zorgen dat ze makkelijk te onthouden zijn. Dit geldt ook voor leiderschapsprincipes: ze bestaan alleen als werknemers er zelf over nadenken, ze het tegen henzelf zeggen, en het erover hebben met collega’s. De principes moeten in hun hoofd zitten als de tekst van een popliedje.
Het is dus van belang dat je inspeelt op het geheugen van je werknemers. Zorg ervoor dat je principes makkelijk te onthouden zijn. Microsoft deed dit met zes woorden die voor de toekomst van hun bedrijfsvoering van belang waren: 'creëer duidelijkheid', 'genereer energie' en 'lever succes'.
Makkelijk kan heel moeilijk zijn
Maar het creëren van iets dat makkelijk te onthouden is, kan lastig zijn. geeft Rock toe.
Veel bedrijven stellen een heel raamwerk op van elementen dat tot in de details ingaat op wat en hoe mensen hun werk moeten doen. Voor medewerkers is het lastig om dit zomaar naast zich neer te leggen; simpelweg omdat ze niets willen (of durven te) vergeten.
Vergeet niet dat het menselijk brein geen computer is, zegt Rock. We kunnen maar een bepaalde hoeveelheid informatie in een keer opslaan, verwerken en toepassen. Daarom is het belangrijk om binnen de grenzen te blijven van wat men makkelijk kan onthouden. (Denk aan het popliedje, houd het simpel.) Als je in je 'regelraamwerk' de belangrijkste punten verwerkt en het dus simpel houdt, zullen mensen deze veel vaker gaan gebruiken dan dat het volgestouwd is met regels.
Kortom: vertel uw werknemers in zo min mogelijk woorden wat u van ze verwacht. Dat leidt uw team naar meer successen. (Bron: HBR.org)