Hoe verandert u change management?
Sinds jaar en dag betreft management het bepalen welke veranderingen gemaakt moeten worden om resultaten te behalen. De change management-beweging is mede een reactie op het feit dat bedrijven moeite hebben een routine te creëren van constante, snelle verbeteringen.
In plaats van te streven naar een situatie waarin dit wel het geval is, behandelen bedrijven change management als iets speciaals. Managers gaan verandering zien als een bijzondere gebeurtenis, die behandeld dient te worden met speciale change management technieken en skills. Dit leidt vaak tot weerstand vanuit de werknemers, schrijft Robert H. Schafter op de website van Harvard Business Review.
Verandering is geen unieke gebeurtenis
Wat moet veranderen, is die manier van denken. Verandering is geen unieke gebeurtenis, maar de essentie van management. De focus zou moeten liggen op enkele belangrijke doelstellingen die niet behaald worden. Vervolgens moet de aandacht gericht worden op het uitvoeren van specifieke veranderingen die in lijn staan met het behalen van die doelstellingen.
Een belangrijk onderdeel van deze ontwikkeling is het verantwoordelijk houden van managers voor de continuïteit van verbeteringen. Door managers verantwoordelijk te maken, ontwikkelen ze de capaciteiten om leiding te geven aan continue verandering. Als gevolg hiervan zullen werknemers de capaciteiten ontwikkelen om dit te implementeren. Want: change management is management, en management is change management, aldus Schafter.
Nieuw soort leiderschap nodig
Het managen van change draait namelijk niet alleen om het sturen van formele structuren, zo schreef Mandy Brouwer – consultant en Master of Science met specialisatie in organisatieverandering – al eerder in een artikel over change management op CHRO.nl. Het draait om het beïnvloeden van menselijk gedrag en het mobiliseren van medewerkersbetrokkenheid. Dit benadrukt de noodzaak voor leiders om de menselijke kant van organisaties door en door te begrijpen.
Effectief change management vergt daarom om een nieuw soort leiderschap, stelt Brouwer. Dit nieuwe leiderschap gaat meer om dialoog dan om autoriteit, en benadrukt de bereidheid van leiders om gebaande paden te verlaten. Voor HR betekent het nieuwe leiderschap dat er meer focus komt te liggen op het integreren van visie op verandering via reeds bestaande kanalen. Zoals Kotter in het boek Leading Change treffend beschrijft: “In failed transformations, you often find plenty of plans and programs, but no vision”. Een te grote focus op de korte termijn, kan de ontwikkeling en groei van de organisatie op lange termijn tegenwerken.
Lees ook het artikel van Mandy Brouwer: zo werkt change management wel