HR director Elbrich Batstra van YoungCapital: de grote omwenteling

Toen ze vijf jaar geleden begon bij YoungCapital, hadden de oprichters nog een topdown-mentaliteit. Maar dat werkt niet zo goed als je groter wordt, zegt Elbrich Batstra. “De omwenteling naar een nieuw HR-beleid was best intensief.”

Wanneer de jury aan Elbrich Batstra, HR director bij YoungCapital, vraagt wat human resources voor haar betekent, antwoordt ze stellig.

“HR is de belangrijkste functionaliteit binnen een bedrijf. Als je kijkt naar wat een bedrijf succesvol maakt, dan zijn dat de mensen. En daarbij maakt het niet uit in wat voor omgeving je werkt of welk product je levert. HR is voor mij de ultieme combinatie tussen het sociale element van een bedrijf en de zakelijke kant, zoals de financiële gezondheid.”

Behoorlijk wat verantwoordelijkheid voor de HR-afdeling, dus. Zeker bij zo’n snelgroeiend bedrijf als YoungCapital. Wat is hun grootste uitdaging? “De bedrijfscultuur behouden die we jaren geleden hebben neergezet. En dat is vrij pittig, omdat we zo explosief groeien. Hierdoor moeten we continu nadenken over hoe we het bedrijf besturen en begeleiden op de manier die bij ons past.”

“We willen het stukje entrepreneurship en ondernemerschap niet verliezen. Ik praat hier ook veel over met de founders en onze CEO. Onlangs zat ik drie uur met een oprichter in een vliegtuig, en dan vraag ik veel. Bijvoorbeeld hoe zij de toekomst van het bedrijf zien. En ik deel mijn visie voor ons HR-beleid.”

De grote omwenteling

Haar visie op HR leverde eerst wat frictie op. “In het begin was het lastig om draagkracht te realiseren bij de founders en binnen het MT. Toen ik vijf jaar geleden begon bij YoungCapital, hadden de oprichters nog een topdown-mentaliteit. Wat heel erg fijn is als het bedrijf nog klein is, maar wat niet zo goed werkt als je groter wordt. De omwenteling naar een nieuw HR-beleid was best intensief.”

“Ik vind dat je mensen de vrijheid moet geven van handelen en denken, maar ook de verantwoordelijkheid daarvoor bij hen moet leggen.” Iets waarover de oprichters van YoungCapital in het begin nog vrij sceptisch waren.

“Het enige wat ik toen heb gevraagd, is tijd. Geef me tijd om te bewijzen dat het werkt. De eerste acht maanden heb ik alleen om me heen gekeken. Waar zijn de mensen trots op? Wat is het DNA van het bedrijf? Je hebt maar één kans om het fundament van een beleid neer te zetten. Gaat dit niet goed, maar blijf je er toch op bouwen, dan verzakt een deel.”

Elbrich begon met lijnen doorknippen. “Vijf jaar geleden hadden we dertien competenties, 36 ratings en 3.500 bladzijden aan beleid. Daarvan hebben we gezegd: dat doen we niet meer. Ga liever in gesprek met je mensen op het moment dat het ertoe doet.”

Tooling als hulpmiddel

De switch in visie zorgde ook voor nieuwe HR-initiatieven binnen YoungCapital, zoals de Commitment Strategy. “Onze recruiters hadden een gemiddelde in-dienst-tijd van negen maanden, inclusief hun onboarding. Dat moest anders, dus zijn we flink in ze gaan investeren. Zo hebben alle medewerkers vier keer per jaar een coachingsgesprek met hun leidinggevende, en kunnen ze verschillende trainingen volgen. In ruil daarvoor vragen we een commitment van minstens twee jaar.”

Het resultaat mag er zijn: de in-dienst-tijd is de afgelopen jaren gestegen naar vijftien maanden. “Tooling helpt ons om met het faciliteren van de grote groei. En daarnaast zijn er initiatieven als de Commitment Strategy of onze app Feedme, waarmee medewerkers op elk moment van de dag feedback kunnen vragen aan collega’s, erg ervaringsgericht. Iets wat weer goed past bij onze doelgroep.”

Happy, healthy en connected

Deze innovatieve visie deelt Elbrich ook buiten YoungCapital. “Ik word vaak uitgenodigd door klanten om te praten over ons HR-beleid. En dat heeft veel te maken met inspiratie. Zij zien leuke, blije YoungCapital-mensen aan tafel zitten, en willen dan graag weten hoe wij dat voor elkaar krijgen.”

Haar antwoord? “Onze positieve psychologie. We denken in mogelijkheden en sterktes. We bouwen veel liever dan dat we iets goedmaken. En die mentaliteit moet je consequent door je hele organisatie drippen. Train je mensen en veranker die instelling in je communicatie.”

“Ook is het belangrijk dat je als bedrijf je doelgroep kent. Dat je weet wat hun behoeftes zijn. Wij weten dat we met millennials werken. Een generatie die iets heel snel leuk vindt, en dan iets anders tegenkomen wat óók heel leuk is. Het is allemaal heel vluchtig, en daar spelen we op in.”

Innovatie en digitalisering

Millennials hebben ook veel behoefte aan digitalisering. Hoe spelen Elbrich en YoungCapital daarop in? “Onze doelgroep wordt dagelijk geprikkeld – letterlijk en figuurlijk – door de online wereld. Dus zijn we daar volop zichtbaar.”

“Daarnaast kijken we naar machine-learning en artificial intelligence. Iets wat ik heel interessant vind, maar niet te veel mee etaleer. Collega’s roepen wel eens dat het matchen van kandidaten makkelijk kan worden gerealiseerd met de juiste steekwoorden. Maar ik denk dat je dan de essentie mist. De persoon die deze steekwoorden invoert, heeft zelf verschillende aannames. En die biases worden dan automatisch meegenomen in het hele deep-machine-learning.”

“Een face-to-face-gesprek en de chemie tussen mensen vallen niet te digitaliseren. Ik denk dat het kan helpen als extra tool, maar dat het eerst nog verder moet worden onderzocht voordat we er blind op kunnen varen.”

Looking back

Er is dus nog veel om te ontdekken de komende jaren. Maar als Elbrich terugkijkt, waar is ze dan het meest trots op?

“Toch wel dat ons HR-beleid zo is omarmd door de founders, het MT en de organisatie zelf. Ook ben ik trots op onze enorme groei én het feit dat we tegelijkertijd onze cultuur hebben weten te behouden. Hoe iedereen zich binnen het bedrijf ontwikkelt en meebouwt aan het grote doel: jong Nederland aan het werk krijgen.”

Up Close and Personal

Over haar persoonlijke leven: “In ons gezin ben ik de enige met een ‘normale’ baan. Mijn moeder heeft een eigen praktijk als orthopedagoge, mijn vader heeft zijn eigen consultancybedrijf en mijn broer runt een hotel in Brugge. Een echt ondernemersgezin, dus. Samen met Vincent heb ik een tweeling van 17 maanden, een jongen en een meisje. Ja, het is druk.”

“Mijn passie? Mensen! Ik kijk graag naar ze, ben een observer, dat geeft mij veel informatie. En misschien ben ik bescheidener dan ik zou moeten zijn. Maar ik hou nu eenmaal niet van de spotlights. Ik ben onderdeel van een schakel, dus de spotlights zijn dan voor een ieder in die schakel. Sporten maakt mijn hoofd leeg en doe ik dus graag. Mijn motto’s: alles waar je aandacht aan geeft, groeit. En: voor niets gaat de zon op, de rest moet je zelf doen. Ik heb een proactieve houding, ben erg effectief in time-management, gewoon doen! Want ja, dit is een vorm van topsport.”

Message to HR

Op de vraag wat Batstra haar HR-collega’s wil meegeven: “Neem je mensen serieus, maar jezelf niet altijd te serieus. We zijn er om de HR-visies en bedrijfsstrategieën zo gemakkelijk en simpel mogelijk te maken, zodat iedereen het begrijpt en dus het bedrijf vooruit kan. Het begint allemaal bij hoe blij en gezond je crew is, en dat je hart en hoofd bij beslissingen op dezelfde plaats zitten. Geef dat andere geluid in de boardroom, be a rebel with a cause.”