HR-summits Londen en Parijs: experimenteren met AI vraagt accepteren ‘affordable losses’

De recente HR summits Engage Employee in Londen en Unleash in Parijs boden een unieke gelegenheid om te leren over de integratie van AI in HR en de noodzaak van een mensgerichte aanpak bij organisatieverandering. Belangrijke thema's zoals productiviteit, transformatie en de rol van technologie kwamen aan bod, met de conclusie dat het centraal stellen van medewerkers van groot belang is voor succes in 2025.

De afgelopen weken was ik op de HR summits Engage Employee in Londen en Unleash in Parijs. Met een stand, als sponsor dus. Geen uitbundige stand, want we hebben als scale-up nog geen uitbundig budget. Ik heb wel uitbundig veel geleerd én gedeeld over wat ik weet en wat onze klanten doen. Dat maakt zo’n summit en de korte nachten boeiend en waardevol.

De tendens is mensen centraler stellen, zowel voor hun welzijn als voor het verbeteren van de organisatie

Voor mij sprong er uit dat elk platform drukdoende is om te tonen dat ze genAI aan het integreren zijn of dat al hebben gedaan. De AI-assistenten (met soms prachtige namen) vliegen je om de oren. Ik denk dat meer dan de helft van alle stands bedrukt waren met teksten die AI bevatten en de pitches idem. Ik heb diverse dialogen gehad bij stands van andere platforms over de bronnen, betrouwbaarheid, kwaliteit, relevantie en up-to-dateheid van hun data.

Veel blijkt nog ‘in de maak’ en in experimentele fase. Welke affordable losses sta je toe als organisatie om te experimenteren? Een innovatie- en strategieprofessor benadrukte dat die vraag belangrijker is dan wat het oplevert.

Transformeren met menselijke focus

Ten tweede ging het over transformatie en onderzoek van onder andere EY. Vastlopende veranderingen kennen zogenoemde turning points. Op die punten in het proces zijn doorbraken te realiseren en stagnatie achter je te laten door een human-centric approach te kiezen. Leiders die intensief luisteren toepassen, co-creatie en dialoog met medewerkers organiseren en het emotionele welzijn van medewerkers integreren, zijn succesvoller in transformaties. Dat vraagt maatwerk en de openheid om dicht op én met medewerkers te transformeren.

Ten derde het grote P-woord: productiviteit. Van HR-technologie wordt nu meer dan ooit verwacht dat het bijdraagt aan productiviteit. Niet zeggen dat iets actionable is, maar laten zien dat actie en verandering tot stand komen door de inzet van de technologie. Een keynote ging over de intelligentere inzet van huidige data en technologie van de organisatie, in plaats van de aanschaf van nieuwe en over de vervanging van onbewezen technologie door nieuwe tech.

Betrokkenheid centraal stellen

Ten slotte sprak ik ook met een aantal investeerders, analisten en andere EX- en employee voice-platforms. Wat in onze uitwisselingen naar voren kwam, is dat er sprake is van consolidatie en dat in het nieuwe jaar de gevestigde partijen naar vernieuwing zoeken om vaart te maken met de eisen die gesteld worden aan productiviteit en retentie. Spannend!

Mijn totaalbeeld? We zien een tendens om mensen centraler te stellen. Niet alleen voor hun betrokkenheid en welzijn, maar om concreet bij te dragen aan wat er beter kan in de organisatie. Dit versterkt organisatieverandering, maar gelijktijdig hun betrokkenheid en langer verblijf bij de organisatie. Dat moet je dan wel kunnen aantonen: wat voegt jouw technologie, jouw oplossing, jouw aanpak concreet, specifiek en aantoonbaar toe aan de waardecreatie van de organisatie?

Zo gezien, wordt 2025 nu al een veelbelovend jaar!