HR-directeur Accenture: ‘Skillmanagement is volledig geautomatiseerd’
HR-outsourcing anno 2017 gaat al snel over automatisering. Maar ontwikkelingen gaan razendsnel. ‘Praat je over robotics en Artificial Intelligence, dan nemen die outscouring op hun beurt alweer over.’ Dat stelde Judith Blenken Blijdenstein, HR-directeur van Accenture in Nederland tijdens de Roundtable over de rol van outsourcing in HR-transformatie op 14 september. Accenture is daar zelf het levende voorbeeld van.
Sinds 2007 is het bedrijf al bezig met het intern outscourcen van administratieve HR-processen naar eigen service centers in Zuid-Amerika en Azië. In 2012 maakte de organisatie nog een grote kwaliteitsslag door in veel van de HR-processen (in-, door- en uitstroom) nog intensiever samen te werken met collega’s van deze offshore locaties.
Dit jaar ging de organisatie nóg een stap verder. Veel HR-processen worden nu zodanig geautomatiseerd, dat zelfs interne outsourcing naar de servicecenters overbodig wordt. Binnen de organisatie zetten IT-teams het afgelopen jaar slimme systemen op die de geautomatiseerde HR-processen en –data aan elkaar knopen. ‘Zo zijn we bijvoorbeeld bezig om het in kaart brengen van persoonlijke skills en ervaring van medewerkers volledig te automatiseren’, vertelt Blenken Blijdenstein.
Waarom wilden jullie het skillmanagement automatiseren?
‘We willen realtime inzicht in de kennis, ervaringen en skills die mensen in projecten opdoen, zodat we medewerkers beter kunnen inzetten, opleiden en ontwikkelen. Voorheen moesten medewerkers, leidinggevenden en HR dit soort zaken handmatig updaten. Daardoor waren deze data vaak niet up to date. Doordat alle systemen met elkaar communiceren, haalt het systeem met één zoekopdracht overal de juiste en meest actuele informatie vandaan.
Het systeem knoopt dus alles aan elkaar. Als een medewerker nu een nieuw project toevoegt, wordt dit automatisch geüpdate op zijn cv en dat wordt in alle systemen doorgevoerd. Als jij van junior naar medior level gaat, wordt dat dus automatisch bijgehouden. Dat hoeft dus niet meer via HR en de leidinggevende. Dat levert alle drie de partijen hogere efficiency en bovendien een hoop tijdswinst op.’
>> Lees hier het hele verslag van de Roundtable over HR-outsourcing en automatisering.
Wat levert het HR nog meer op?
‘Het belangrijkste is dat de foutgevoeligheid eruit is. Daardoor kunnen we de kennis en ervaring in de organisatie accurater bijhouden. Vraag en aanbod voor consultancyopdrachten kunnen we nu veel beter bij elkaar brengen. Het systeem heeft een interne zoekfunctie: via een zoekopdracht krijgen we een lijstje met namen – ook van medewerkers uit andere landen – waarop we mensen kunnen uitnodigen voor een rol. Ook kunnen we zo teams samenstellen voor een opdracht.
Het draagt bovendien bij aan het L&D-beleid: als we merken dat de skills van medewerkers achterblijven op wat er gevraagd wordt, kunnen we daarop sturen.’
Gebruiken jullie deze data ook voor performance management?
‘Nee. Ook niet voor het beloningsbeleid. Dat blijft mensenwerk. Je moet je bij de beoordeling van medewerkers niet enkel baseren op feitelijke data. Maar dat was ook niet onze intentie. We wilden een accuraat overzicht van de skills en ervaring van onze populatie waarop we beslissingen kunnen nemen. Dat hebben we nu. Een volgende stap is om hier zelflerende algoritmes op toe te passen zodat we nog meer met deze data kunnen. Daar zijn we nog mee bezig.’
Lees ook: Dit effect heeft AI op uw L&D-beleid