HR-directeur ASM: ‘Geen recept voor het binden van toptalent’
Als je op de arbeidsmarkt moet concurreren met de Tesla’s en Google’s van deze wereld, moet je haarfijn weten wat (technisch) toptalent wil in hun werk. Voor chipmachinebouwer ASM is dat de realiteit. Ralph Otte, HR-directeur bij ASM, deelde tijdens connect to innovate – het kennisevent van SAP en de VNSG – zijn ervaringen om talent aan te trekken en te behouden. Maar ook om los te laten.
Over de auteur: Ralph Otte is HR-directeur bij ASM
‘ASM maakt productiemachines die gebruikt worden voor de fabricage van technologische chips die onze smartphones, laptops en auto’s aansturen. Een internationale markt waarin de concurrentie enorm is. Op een chip van 9 bij 9 millimeter passen in een smartphone op dit moment 2 miljard elektronische schakelingen. Nauwkeurigheid betekent in deze industrie: werken op nanoniveau. We zijn dus voortdurend op zoek naar (technisch) toptalent om in deze innovatieve sector voorop te blijven lopen.
Vier wensen van talent
In een sector die zó snel innoveert en waar je internationaal concurreert met bedrijven als Apple, Tesla en Google, heb je een sterke HR-strategie nodig. Er bestaat (helaas) geen vast recept voor de wensen van “het” technisch toptalent. Maar laat ik vier dingen noemen die specifiek voor deze groep van belang zijn.
De eerste is het hebben van impact. Deze talenten willen bijdragen. Een herkenbare toegevoegde waarde leveren aan het ontwikkelen van innovatieve producten. Het tweede belangrijke aspect is de (h)erkenning: de connectie voelen met het bedrijf en waardering krijgen voor het talent dat iemand brengt. Ten derde is er een sterke behoefte aan autonomie. Een hiërarchische omgeving gaat niet goed samen met een innovatie. En de vierde is de focus op zelfontplooiing. Toptalent is per definitie intrinsiek gemotiveerd om te groeien en te blijven leren. Als werkgever moet je die ontwikkeling faciliteren.
Employment brand als cultuurbewaker
Gebaseerd op onder meer deze vier kenmerkende eigenschappen van toptalent en op onze corporate strategie, hebben we een integrale strategie ontwikkeld: een ‘employment brand’. Daarmee bewaken we ons verhaal naar buiten toe. We willen mensen die zich oriënteren op een functie binnen ASM één en dezelfde beleving bieden. Onze employee value proposition (EVP) sluit daarom aan bij onze corporate story maar is zeker ook verankerd in de cultuur van de organisatie.
‘Bij een tegenbod ben je al te laat’
Het is evident om te zien dat het ontwikkelen en behouden van talent minstens zo belangrijk is als het aantrekken van nieuw talent. Door uit te gaan van onze EVP, kijken we breder naar de interne doorstroommogelijkheden en ontstaat er meer samenwerking tussen verschillende afdelingen. Als er ontwikkelkansen liggen bij een andere afdeling, worden die nu sneller gezien en benut.
Ook op het vlak van retentie zijn belangrijke stappen te maken. Retentiebeleid wordt vaak ingevuld door het doen van een tegenbod zodra medewerkers ergens anders een aanbod hebben gekregen. Terwijl je dan natuurlijk al te laat bent. Als het al lukt om medewerkers daarmee binnenboord te houden dan is de kans groot dat zij daarna alsnog vertrekken.
In plaats daarvan kun je je er veel beter op richten om je medewerkers inzicht te geven in hun persoonlijke carrièremogelijkheden. Maak de vervolgstappen zo concreet mogelijk met behulp van coaching, opleiding en on-the-job-training. En als medewerkers besluiten zich extern te oriënteren om ervaring op te doen binnen een nieuwe werkomgeving, dan zul je ze daartoe ook de ruimte moeten geven. Tenslotte zijn er geen betere ambassadeurs voor je organisatie dan tevreden oud-medewerkers die zich gedurende de periode dat ze onderdeel uitmaakten van de organisatie maximaal hebben kunnen ontplooien en ontwikkelen.
Aan de slag met de EVP
Je hoort vaak zeggen dat de HR-manager of de CHRO zijn plek aan de directietafel moet claimen om mee te beslissen. Daar geloof ik niet zo in. Volgens mij is HR heel goed in staat om zijn meerwaarde in de praktijk te laten zien en zo uitgenodigd te worden om zijn plek aan tafel in te nemen. Zeker voor bedrijven waar innovatie een drijvende kracht is (en laten we eerlijk zijn, welk bedrijf kan zónder innovatie?), is talent de meest waardevolle asset. Dus ga aan de slag met jouw employee value proposition!’