HR-directeur Nauta Dutilh: ‘HR mag wat stouter’
Omdat NautaDutilh een partnerorganisatie is, zit het ondernemerschap er van nature in. Maar wil het bedrijf zich als één collectief aanbieden aan de klant, dan zullen niet alleen de top, maar ook de lagen daaronder meer initiatieven in die richting moeten nemen.
Beeld: Ton Zonneveld
Niet alleen ondernemerschap, maar ook het centraal stellen van de klant zijn aandachtspunten waar Van Uuden binnen de organisatie aan werkt. Ook in haar eigen team. “Ook voor onszelf geldt client first,” zegt Van Uuden stellig.
Dat vraagt een andere houding van HR dan het tot dan toe heeft gehad. Om de klant beter te begrijpen, richtte Van Uuden bij binnenkomst de HR-afdeling opnieuw in. Naast een krimp van haar team van 27 naar 20 man, betekende dit ook een nieuwe manier van werken.
Verantwoordelijkheid nemen
Van Uuden: “Toen ik hier binnenkwam werkte de HR backoffice vanuit een servicedesk: een mailbox waar dagelijks zo’n 200 vragen binnenkwamen. Verschillende HR-medewerkers rouleerden in het beantwoorden van deze vragen, dit was niet georganiseerd naar clusters. Maar als je dichter bij je klant wilt staan, moet de klant ook weten wie jíj bent. Dat betekent dat voor iedereen duidelijk moet zijn wie in HR voor welk onderdeel verantwoordelijk is. En dus ook dat je deze verantwoordelijkheid neemt.”
Een van de eerste dingen die de HR-directeur daarom bij haar aantreden deed, was het inrichten van accountteams die ieder direct werken voor een aantal praktijkgroepen.
Van Uuden: “Elk accountteam bestaat uit een HR-manager, HR-advisor, een HR-officer en een recruiter. Deze teams zijn verantwoordelijk voor de hele in-, door- en uitstroom van de businessonderdelen waarvoor ze werken. Hierbij kun je denken aan recruitment, talentontwikkeling, vitaliteit en beloning. Deze teams worden op inhoud ondersteund door onze expertiseteams compensation & benefits, organisatie & talentontwikkeling en arbeidsmarkt en communicatie.”
Lees ook: HR-directeur Nauta Dutilh: hoe laat je 70 teams samenwerken?
Ondernemerschap in HR
In lijn met de rest van de organisatie moet HR ook meer ondernemerschap tonen, door adviserend te werk te gaan en de communicatie in de business op te zoeken. Die professionaliseringsslag van HR zette Van Uuden meteen bij haar binnenkomst in gang.
“HR adviseert met rechte rug vanuit haar visie op het vak. Zo zijn we bezig een flinke slag te slaan in de verbetering van onze HR analytics, zodat we efficiënter werken en minder foutgevoelig zijn. Een belangrijk aspect in onze dienstverlening richting de partners.”
‘We gaan ons niet excuseren’
Maar vooral stimuleerde ze een ondernemende houding bij haar mensen. Met name door – als ex-ondernemer – zelf het goede voorbeeld te geven. Van Uuden: “Ik ben overal het gelijkwaardige gesprek aangegaan. Dat ging bij de meeste partners helemaal prima. Vroegere ervaringen van HR-collega’s waren nog wel eens dat ze blij mochten zijn dat partners tijd voor hen hadden.
Maar ik heb in mijn team aangegeven dat we ons niet gaan excuseren: ‘Wij zijn de expert. We voegen waarde toe in plaats van dat we tijd kosten’, met die houding gaan we de gesprekken in. Dienstverlenend zijn is goed, maar het draait wel om gelijkwaardigheid. Die houding is er niet overal van nature.”
‘Het mag wel wat stouter’
De verdere professionalisering van haar team draait voorlopig door. Wanneer levert haar team in haar ogen topprestaties? “Als we de volledige HR-rol kunnen oppakken. Dat we facilitators zijn, volle gesprekspartners, vooral in praktijkgroepontwikkeling en op het gebied van innovatie.
We praten als team veel over hoe we die rollen zelf gaan invullen. Wie zijn wij eigenlijk? En wie willen we zijn? We waren een beetje een ‘Karin’, maar we worden steeds meer een Kate; het mag wel wat stouter. Dat is niet alleen mijn wens, maar die van het hele team. We willen durven binnenstappen om te adviseren, ons mannetje staan, maar wel vanuit een dienstverlenende rol.”
Vervagende rollen
Zover is het nog niet. Maar daarin groeit het team wel steeds meer. Een belangrijke stap is de communicatie opzoeken in de business. Daartoe stimuleert Van Uuden haar medewerkers ook. “Als ze zeggen: ‘Dat heb ik nog nooit gedaan’, dan geef ik ze een duwtje. ‘Ga maar doen, probeer maar’.” Daarom heb ik de teams ook in de business gezet: dat maakt ze zichtbaarder, dan is de stap naar adviseren minder groot.
Willen we die volgende stap zetten, dan moeten we de business kunnen verrassen. Anticiperen op vraagstukken, meedenken. Hoor je bij een partner dat ze binnen willen komen bij een bepaald bedrijf? Boor dan ook je eigen netwerk aan: ‘Ik introduceer je wel’. Als client first een kernwaarde is, is een logisch gevolg daarvan dat onze rollen vervagen.”
Werkervaring: sinds januari 2017 is Van Uuden HR-directeur bij Nauta Dutilh. Daarvoor was ze bijna tien jaar eigenaar en managing partner van haar eigen HR-consultancybureau Higher & Company. De jaren daarvoor werkte ze in verschillende HR-rollen bij SNS Reaal, PWC en Human Capital Group.