Onderzoek: dit heeft de thuiswerker nu het meest nodig

Werkgevers die thuiswerkers betrokken en productief willen houden, moeten ondersteuning per categorie van medewerkers differentiëren om de helft meer effect te hebben, blijkt uit recent onderzoek.

De behoefte aan maatregelen die werkgevers moeten nemen om te zorgen dat medewerkers optimaal presteren verschilt sterk per thuiswerker. Zo is ‘fit blijven’ voor een kwart (24,1%) van de deelnemers erg belangrijk en tegelijkertijd voor bijna zestien procent (15,9%) erg onbelangrijk. Dat blijkt uit de eerste resultaten van onderzoek onder werknemers geïnitieerd door Crunchr en verzekeraar Nationale Nederlanden. 

Sinds de corona-maatregelen van overheden werkgevers wereldwijd noodzaken hun medewerkers zoveel mogelijk thuis te laten werken, worstelen werkgevers met de vraag hoe zij hun medewerkers daarin het beste kunnen ondersteunen. 

Millennials versus ouders met jonge kinderen

Op de vraag wat medewerkers nu het meest nodig hebben, is echter geen eenduidig antwoord te geven. Zo heeft de ene groep op dit moment het meeste behoefte aan sociale interactie met collega’s (Millennials), terwijl de andere groep juist snakt naar mogelijkheden om rustig te kunnen werken (ouders met jonge kinderen).      

“Er worden op dit moment aan werkgevers veel adviezen gegeven over de beste omstandigheden om thuis te werken. Maar welke behoeften er leven onder de thuiswerkenden is echter minder goed in beeld,” zegt Dirk Jonker van Crunchr. Aan het onderzoek hebben inmiddels zo’n 1200 werkenden meegedaan.
 

Een one-size-fits-all benadering voldoet hoogstens voor de helft van de medewerkers

“Daaruit blijkt dat de behoeften aan ondersteuning per groep medewerkers sterk uiteen lopen. Een one-size-fits-all benadering voldoet daardoor hoogstens voor de helft van de medewerkers. Dat is te weinig om tot een pakket aan ondersteuning te komen waarmee je de betrokkenheid van de medewerkers op peil kunt houden. Daarom moet je als werkgever goed kijken wat de verschillende groepen medewerkers nodig hebben.”

Gemiddeld 20% meer effect op de betrokkenheid

Met behulp van kunstmatige intelligentie laat Jonker aan de hand van de tot nu verzamelde cijfers zien dat eenzelfde steunpakket voor alle medewerkers (one-size-fits-all) matig werkt. Werkgevers met een goed doordachte gedifferentieerde aanpak, creëren daarmee echter een gemiddeld 20% hoger effect van betrokkenheid bij hun werknemers.

Een gedifferentieerde aanpak sluit beter aan bij de specifieke behoeften van verschillende categorieën medewerkers. Behalve dat Millennials (27,8% van de respondenten) de‘sociale interactie’ missen, vinden zij (meer dan bij andere leeftijden) ook dat thuiswerken een stevig effect heeft op de mentale gezondheid.

Goede inrichting van de werkplek

Daar staat tegenover dat de groep werknemers van 55 jaar en ouder (20,2% van de respondenten) juist vooral behoefte heeft aan ‘technische ondersteuning’ tijdens het thuiswerken. En de beschikbaarheid van de juiste tools om samen te werken, zoals hulp bij videovergaderingen of een goede inrichting van de werkplek (bijvoorbeeld met een extra computerscherm). Verder vinden zij vertrouwen en aandacht vanuit de werkgever erg belangrijk. Werknemers met thuiswonende kinderen (51.2% van respondenten) zeggen gebaat te zijn met flexibele werktijden en samenwerkingstools. 

In de eerstvolgende grafiek is te zien wat de gemiddelde deelnemer nu nodig heeft om betrokken en productief te blijven. De minimale score is 1 (‘minst belangrijk’) de maximale score is 7 (‘meest belangrijk’):
 

Dat de spreiding van de verschillende behoeften onder de respondenten groot is, duidt erop dat iedereen behoefte heeft aan een persoonlijk pakket aan hulpmaatregelen. Omwille van de haalbaarheid zullen de meeste werkgevers daaraan echter niet tegemoet kunnen komen. Om tenminste gedeeltelijk te differentiëren kan intelligente software aan van hand van de samenstelling van het personeelsbestand enkele optimale pakketten bepalen. 
                    
Zo komt Jonker voor de in de peiling tot nu toe onderzochte groep tot 4 pakketten, die voor vier verschillende categorieën van medewerkers anders zijn samengesteld. Voor het scenario dat er niet gepersonaliseerd wordt (one-size-fits-all) is de gemiddelde match met de behoeften van de medewerkers die dit pakket krijgen aangeboden 49,3%.
 

Effect met de helft verbeterd

Wordt er een gedifferentieerd aanbod gedaan aan medewerkers bestaande uit 4 pakketten, dan kiest bijvoorbeeld 27,4% van de respondenten voor pakket 2 waarbij de match 72,3% wordt in plaats van 49,3%. Doordat je differentieert in het ondersteuningspakket, verbeter je dus voor ruim een kwart van de respondenten de match al met bijna de helft. Jonker: “Je bereikt dat gewoon door te luisteren en met behulp van elegante wiskunde het ondersteuningspakket wat te personaliseren.”

De in dit artikel besproken resultaten zijn gebaseerd op de antwoorden van 1014 respondenten, die op 1 mei al hadden meegedaan aan het onderzoek, dat tevens wordt uitgevoerd in samenwerking met AWVN en Focus Orange. Ruim de helft van de respondenten is werkzaam in een organisatie met 1500 of meer medewerkers. Het onderzoek loopt nog steeds. Deelnemen kan door een e-mail te sturen naar: werkgeverslijn@awvn.nl.