Innovatie doodslaan? Zo doet u dat
Innovatie draait om creativiteit, om out of the box denken. En dat is best moeilijk. HR moet in veel organisaties samen met het management een cultuur creëren van creativiteit, openheid, veiligheid en verbetering en creativiteit wordt gezien als dé competentie van de toekomst.
Maar er zijn uitspraken die zo’n zorgvuldig opgebouwde, creatieve omgeving direct om zeep helpen. Dat stelt innovatie-expert Frans Johansson, CEO van innovatieadviesbureau The Medici Group op businesssite Fastcompany.com. Deze termen kunt u maar beter vermijden.
‘Best practices’
We zijn er dol op, de succesverhalen van anderen. Maar ze staan vernieuwing in onze eigen omgeving vaak pontificaal in de weg. Omdat het namelijk best een aantal jaar kan duren voordat er succes wordt behaald, zijn dit soort voorbeelden vaak al een aantal jaar oud – en daardoor soms ook niet meer bruikbaar voor nu. Het zet bovendien de creativiteitsmotor niet aan, want het is een oplossing van een ander.
Wanneer best practices wél kunnen werken, zo zegt Johansson, is wanneer men voorbeelden gebruikt uit een andere sector dan de eigen sector. Zo nam een ziekenhuis bij een logistiek probleem een pitstop in het autoracen als uitgangspunt, en bracht het foutenpercentage hiermee drastisch omlaag. Een bestaand idee, maar het ziekenhuis gaf hier hun eigen creatieve draai aan.
Innovatie begint met kansen herkennen
'Leer medewerkers onderhandelen voor innovatie'
Kerncompetenties van innovatieve leiders
‘Toen ik daar werkte…’
Innovatie draait om het onbekende. Wanneer je ervaringen uit het verleden hierop gaat toepassen, beperkt dat de conversatie. Een dergelijke uitspraak geeft iemand expertise aan: ‘Geloof me, ik weet waar ik het over heb.’ Maar wie vernieuwing op gang wil brengen, moet niet blijven hangen in het verleden. 'Innovatie is het zoeken naar kansen', stelde Nyenrode-hoogleraar Jeff Gaspersz eerder, maar wanneer die kansen bij voorbaat worden afgesneden, is een idee bij voorbaat kansloos.
‘Return On Investment’
Wat levert dit idee ons op in harde euro’s? Dat we het allemaal vooraf willen weten is begrijpelijk: we moeten immers die business case neerleggen bij het management. Bovendien houdt de mens van nature niet zo van risico’s.
Maar in plaats van dat het in een vroeg stadium de creativiteit op gang brengt, legt deze term het proces juist stil, stelt Johansson. ‘Je kunt het niet over ROI hebben als een idee vijf minuten oud is.’ Stel liever de vraag: ‘Als dit misgaat, hoeveel kost het ons dan? En: kunnen we dat hebben?’ (Bron: Fastcompany.com)