HR-directeur Rituals: ‘Ik bedrijf creatief HR’

‘HR zoals het hoort’. Irene Vernie, HR-directeur bij Rituals, is er wars van. Toch heeft haar HR-team één paarse krokodil.

De stormachtige groei in goede banen leiden. Dat was de opdracht van Irene Vernie toen ze in 2011 aantrad als HR-directeur van cosmeticabedrijf Rituals. Het liefst vervult ze die opdracht, naar eigen zeggen, door ‘creatief HR te bedrijven’: met weinig middelen veel neerzetten. Dat moest ook wel in het begin. Toen Vernie aantrad bij Rituals bestond de HR-afdeling uit twee man en 60 medewerkers. Ondertussen heeft ze 40 ‘heartbeats’ HR.

Creatief HR bedrijven

Die middelen zijn ondertussen het probleem niet meer. Hoewel veel retailers vechten om te overleven, groeit Rituals exponentieel. Dat wil zeggen: met 30 tot 40 procent per jaar. Tussen 2015 en 2017 verdubbelde het medewerkersbestand tot 5000 man wereldwijd. Toch blijft Vernie vasthouden aan haar creatieve HR, dat ze leerde in haar tijd bij jeansmerk Gsus.

“We hadden weinig budget. Alles moest snel en creatief, maar niet per se perfect. Dan zaten we samen met de directeur de company values te creëren. Gewoon in een kamertje, zonder consultants. De organisatiewaarden bedachten we aan de hand van een kledingstuk, en de communicatiemiddelen ervoor regelen we zelf. Die creativiteit probeer ik vast te houden. Als ik een presentatie geef, teken ik die liever uit op een storyboard dan een reeks PowerPoint-sheets te laten zien.”  

Hoe anders was haar tijd bij IT-consultancybedrijf Accenture, haar ‘HR-wieg’, zoals ze haar begintijd bij de corporate organisatie omschrijft. “Daar leerde ik HR zoals het hoort”. Ook haar tussenstap bij de Amsterdamse beurs was een ander type ervaring: een internationale, complexe omgeving met veel techneuten. Haar functie bij Rituals is een perfecte combinatie van al deze ervaringen.

Lees ook: Irene Vernie, HR-directeur Rituals: ‘Onboarding is een geoliede machine’

‘HR zoals het hoort’

Hoewel de groei van het personeelsbestand soms vraagt om ‘HR zoals het hoort’, blijft Vernie daar het liefst weg van. Daarbij helpt de organisatiecultuur van nature wel een handje mee. De cultuur van Rituals is gebouwd op – hoe kan het ook anders – rituelen: op een authentieke manier waarde toevoegen aan momenten en gebeurtenissen. Die rituelen zijn, samen met de company values (innovative, accessible, meaningful en best in class) de heilige graal in Vernie’s HR-beleid.

‘Je komt hier niet gewoon op sollicitatie, maar vooral voor een betekenisvol gesprek. We willen dat iemand met méér weggaat dan hij kwam.’ Zo vertelde Vernie al in een eerder interview met CHRO. Ook het onboardingsproces is binnen de organisatie een ‘speels’ en geolied ritueel geworden.

We hebben één paarse krokodil'

Toch wordt Vernie soms gedwongen het creatieve HR even naar de achtergrond te verplaatsen. “We willen niet corporate worden en alles vastleggen in regels en procedures, dat voelt als een keurslijf. Maar soms word je gedwongen zaken serieuzer aan te pakken. Zo hadden we ook nooit een L&D-afdeling, maar die hebben we nu ook. Onze HR Business Partners deden het er gewoon niet meer “even bij”.”

Procedures en regels creëren: Vernie doet het liever niet. Maar áls ze het doet, houdt ze het simpel. “We hebben één paarse krokodil”, geeft ze toe. “Je kunt bij groei natuurlijk zeggen: we gaan nu zoveel budget en fte’s toevoegen en daar houden we ons aan. Wij doen dat anders: alle managers moeten op het moment dat ze iemand vervangen of buiten budget aannemen een document opleveren. Wat gaat deze persoon doen? Moeten we deze persoon wel aannemen of kunnen we het ook anders oplossen? Willen we deze functie überhaupt wel houden? Je kijkt iedere keer weer: doen we het nog goed, is dit handig?”

Judgement calls

Een kleine bureaucratisch factor in Vernie’s HR-beleid, wat ze verder het liefst zo organisch mogelijk laat ontstaan. Maar het werkt. Vernie: “Hoe hou je HR op volle kracht? Zo dus. Dat vind ik het mooie aan Rituals, we maken continu judgement calls. We houden continu grip op organisatie- en teamdesign. Daardoor hebben we tot nu toe altijd op tijd kunnen bijsturen.”