Irene Vernie, HR-directeur Rituals: ‘Onboarding is een geoliede machine’

Al zeven jaar op rij groeit het personeelsbestand van Rituals exponentieel. ‘Onboarding is bij ons een geoliede machine aan het worden’, zegt HR-directeur Irene Vernie.

Hoewel veel retailers vechten om te overleven, groeit cosmeticabedrijf Rituals al jaren op rij. En niet zo’n beetje ook. In 2015 stond de teller nog op zo’n 2500 medewerkers wereldwijd. Anno 2017 is dat aantal verdubbeld naar 5000 man personeel.

Om die enorme instroom in goede banen te leiden investeerde de HR-afdeling het afgelopen jaar flink in het onboardingprogramma, vertelt Irene Vernie, sinds 2011 HR-directeur bij Rituals.

Rootcamp

Zo riepen Vernie en haar HR-team een driedaags ‘Rootcamp’ in het leven, een uitgebreid inwerkprogramma voor new hires waarin alle bedrijfswaarden en rituelen zijn verweven.

Ook lopen alle nieuwe medewerkers – van hoog tot laag – een aantal dagen mee in een van de winkels. Vernie: ‘Alleen zo krijgen medewerkers écht een gevoel van wat we doen, en waaróm we dat doen.’

Lees ook: HR in een snelgroeiende organisaties (interview met Irene Vernie)

Pioniersmentaliteit

‘Als je zo hard groeit moet je af en toe kijken of je niet wat zaken steviger aan moet zetten. Bij ons was de sense of urgency voor het Rootcamp groot. Toen we flink begonnen te groeien haalden we veel mensen binnen: gewoon gaan, spring maar in het diepe.’

Maar op een gegeven moment werkte die pioniersmentaliteit niet meer, legt Vernie uit. ‘Tot dan toe ging de instroom heel organisch, heel speels. We wilden niet corporate worden en alles vastleggen in regels en procedures, maar af en toe word je gedwongen zaken serieuzer aan te pakken. Zo hadden we ook nooit een L&D-afdeling, maar die hebben we nu ook. Onze HR Business Partners deden het er gewoon niet meer “even bij”.’

Onboarding borgen

De onboardings- en preboardingsactiviteiten zijn nog niet ‘af’. Momenteel zijn Vernie en haar HR-team bezig de onboarding in de organisatie te borgen.

‘We willen een ritueel inbouwen waarin we de new hires na de eerste honderd dagen om feedback vragen. Na honderd dagen ben je nog vers en heb je een scherpe blik op de zaken die je binnen de organisatie opvallen. Met die feedback willen we de employee journey continu blijven verbeteren.’

‘Leun regelmatig achterover’

Het stevige onboardingprogramma heeft er tot nu toe mede voor gezorgd dat de groeiende organisatie niet uit de bocht is gevlogen. Organisaties die een flinke instroom hebben van nieuw personeel, doen er goed aan om continu te blijven praten met organisaties die door dezelfde fase gaan, adviseert Vernie. ‘Dat doe ik zelf ook. Die ervaring van anderen is heel waardevol.’

Maar het allerbelangrijkste advies voor exponentiële organisaties? Vernie: ‘Ook al ga je met piepende banden door de bocht, neem als MT twee keer per jaar de tijd om even achterover te leunen. Kijk of de dingen die je doet, ook echt werken. Daar moet je echt tijd en energie voor vrijmaken. Zeker wanneer de organisatie snel gaat, is dat soms lastig. Maar het is een must. Daardoor hebben wij tot nu toe altijd op tijd kunnen bijschakelen.’