‘IT is cruciaal bij transformatie’
In zijn tijdelijke kantoor – het pand aan de Zuid-Willemsvaart wordt dit jaar ingrijpend verbouwd – hangen foto’s van ‘gewone’ Sligro medewerkers. Een visverkoper kijkt de werkkamer in met een grote krab in zijn handen. Vanaf een andere wand laat een theemaker zijn kunsten zien.
“Vind maar eens iemand in Assen die alles van kreeften af weet”, zegt Nick van Sante. “De zoektocht naar medewerkers vindt inmiddels op elk niveau plaats. En over logistiek, voor Sligro heel belangrijk: zelfs in Polen en Litouwen is het moeilijk mensen te vinden. Want ook daar draait de economie op volle toeren en is er werk genoeg.”
Investeren in werknemerschap, met reguliere opleidingen bijvoorbeeld. Zoals alle grote bedrijven kent ook Sligro een huisacademie. Met ‘eigen’ Sligrocursussen, comakerships en bij spelers als Schouten & Nellissen en GoodHabitz ingekochte cursussen. “We faciliteren steeds vaker de interesses van medewerkers, met verrassende resultaten.”
Voldoende uitdagingen
De HR-directeur gaat zijn achtste Sligrojaar in en ziet in de Food Valley van Veghel nog voldoende uitdagingen. Zo moet de Sligro Food Group zich gereedmaken voor internationale expansie; het bedrijf is al aanwezig in België, maar slaat de vleugels komende jaren verder uit. Dat vergt professionalisering van het hoofdkantoor, dat vergt een in alle disciplines stérk hoofdkantoor. “Internationalisering leidt tot een andere onderneming met een nieuw ERP-platform.”
“IT is cruciaal bij een organisatietransformatie”, vervolgt Nick van Sante. “Van oorsprong is Sligro een cash & carry company, maar nu groeien de bezorgservices harder en harder. De spin-off van de Heinekendeal betekent dat er nieuwe vestigingen komen en dat andere worden verplaatst of samengaan. Daar ligt een grote rol voor HR: met behoud van dat eigen DNA vanuit die Sligrohistorie voor het langetermijnsucces gaan.”
Nóg meer logistiek
En dat betekent in het Sligroverhaal: logistiek, nóg meer logistiek. “Dat is de nieuwe dimensie, zonder voldoende medewerkers blijft de vestiging ’s ochtends leeg en kunnen onze klanten (ondernemers) hun klanten weer niet bedienen.”
Van Sante moet de nukken van de huidige arbeidsmarkt tackelen. Hoe hem dat lukt? “Het totaalpakket moet aantrekkelijk zijn. Wij geloven in langetermijnrelaties en dus zetten we contracten na één jaar om in contracten voor onbepaalde tijd. Ik geloof ook in op tijd kleur bekennen richting medewerkers. Want ook als je afscheid gaat nemen, heb je verantwoordelijkheden. Dat je pas vier weken voor de deadline weet dat die collega het redt, gaat er bij mij niet in. Want de bottom line is dat die man of vrouw dan thuis op de bank komt te zitten, omdat er geen tijd was om te solliciteren.”
Belangrijke hefboom
Find, grow, keep. Daar draait het HR-beleid in essentie om. En daar is technologie bij gekomen als belangrijke hefboom. Een essentiële verrijking, in de ogen van Nick van Sante.
HR zonder IT is anno 2019 ondenkbaar. Van Sante neemt in zijn team alleen mensen aan die kennis van – en in elk geval affiniteit hebben met – technologie en digitalisering.
“IT biedt kansen voor HR, is een verrijking die moet worden omarmd. Natuurlijk blijft de mens de basis. Maar als iemand niet aan de IT wil, remt dat de dienstverlening van de afdeling. En daarmee de bijdrage aan het organisatieresultaat. Finance is door IT volkomen veranderd, recruitment is nu één van de belangrijkste HR-disciplines geworden. Slaag je in het vinden van goede mensen, dan ben je tegenwoordig spekkoper. En zonder technologie red je dit niet.”