Dit is klantgericht HR
Het eigen maken van het organisatie-DNA en het realiseren van ambassadeurschap van medewerkers is hierin bepalend. Met als resultaat dat de medewerkers kunnen worden ingezet om de organisatie extern, maar ook zeker intern, te positioneren als goede en aantrekkelijke werkgever.
Stel je voor, je bent CHRO van een grote retailketen. Wat is de positieve impact op consumenten als zij ervaren hoe inspirerend de organisatiestrategie is door positieve ervaringen met medewerkers? Het is de kunst om op strategisch niveau te definiëren hoe HR optimaal kan bijdragen aan het organisatiesucces. Hoe worden de organisatiedoelstellingen vertaald naar een optimale employee experience? Met als resultaat dat medewerkers zich maximaal ontwikkelen en vervolgens continu kunnen bijdragen aan het succes van de organisatie.
HR heeft hierin de rol van verbinder. Enerzijds is HR strategisch partner voor de business. Denk aan het vertalen van de organisatiedoelstellingen, zoals groei of duurzaamheid, naar de individuele employee journey. Anderzijds is het aan HR om te luisteren naar de medewerkers. Wat is de ontwikkelbehoefte? Op deze manier kan de individuele employee journey direct worden bijgestuurd zodat medewerkers blijven groeien.
Auteur: Rutger Steyerberg is directeur Benelux van Top Employers Institute.
Lees ook:
Employee experience is klantgericht HR
App voor continue feedback wel effectief?
Deze verbindende rol vraagt om een klantgerichte houding van HR. De combinatie van HR als strategisch partner voor de business met een luisterend oor komt uitstekend naar voren in het proces van on-boarding. De juiste on-boarding zorgt ervoor dat medewerkers zich binnen korte tijd betrokken voelen en een visitekaartje voor de organisatie zijn. Dat HR hierin het verschil maakt, zie ik bijvoorbeeld bij Tata Consultancy Services. Zij zijn voorloper op het gebied van onboarding.
Hier staan wereldwijd drie pijlers centraal: carrière, verbondenheid en consistentie. Het combineren van informatie over de individuele rol met informatie over de gehele organisatie en dienstverlening vormt hierin de basis. iBegin en iBelong zijn de twee fases van het on-boardingsproces. Beide worden van begin tot eind ondersteund door technologie en zijn ontworpen om de medewerker direct het gevoel te geven dat zij actief onderdeel uitmaken van de organisatie. Nieuwe medewerkers worden daarnaast met grote regelmaat uitgenodigd om feedback te geven, zodat HR de betrokkenheid continu kan monitoren en het on-boardingsprogramma op strategische en operationeel niveau kan verbeteren.
Ik zie HR als dé versneller van organisatiesucces. Door haar verbindende vermogen als strategisch partner en haar connectie met de medewerkers draagt HR direct bij aan de bedrijfsresultaten. Het realiseren van een optimale employee experience stimuleert de medewerkers om zich zo snel mogelijk te ontwikkelen en het unieke DNA van de organisatie te promoten. Als je de organisatie echt onderscheidend wilt positioneren, zorg dan voor een optimale employee experience.