Langer thuiswerken: hoe houd je medewerkers nog betrokken?

Nu de coronamaatregelen weer verscherpt zijn en thuiswerken wederom voor onbepaalde tijd van kracht blijft, rijst opnieuw de vraag: hoe zorg je er op afstand voor dat je werknemers betrokken en gemotiveerd blijven?

De tweede coronagolf heeft zich aangediend en zal in de komende weken nog een grote rol blijven spelen. Waar een paar weken geleden nog mondjesmaat werd geëxperimenteerd met het (gedeeltelijk) hervatten van het normale kantoorleven, wordt Nederland nu weer dringend verzocht om waar mogelijk thuis te werken. 

Voor hoelang thuiswerken nog de norm blijft, is onzeker. Wel staat vast dat een groot gedeelte van de werkende Nederlanders een volledige terugkeer naar kantoor niet meer ziet zitten, ook niet na afloop van de COVID-19-pandemie. 
Uit een analyse van onderzoeksbureau InnerVoice blijkt dat maar liefst 61% van de werknemers ook in de toekomst voor tenminste de helft van de tijd vanuit huis wil blijven werken. En daarmee blijft ook de uitdaging voor de werkgever bestaan: hoe creëer je op afstand toch voldoende medewerkersbetrokkenheid? 

Het belang van betrokken medewerkers

Investeren in betrokkenheid, loyaliteit en werkgeluk loont. Werknemers die zich verbonden voelen met collega’s en de organisatie halen meer voldoening uit hun werk en gaan beter om met stress. Deze gemotiveerde werknemers zullen eerder bereid zijn nét dat stapje extra te nemen voor het bedrijf. 

Het omgekeerde effect treedt op wanneer een werkkracht het teamgevoel mist en zich ondergewaardeerd voelt. Het resultaat: verminderde werkprestaties, een hoger ziekteverzuim en een grotere kans dat hij of zij het werkgeluk elders gaat zoeken. 

Daling in werkgeluk

Aan het begin van de coronapandemie kwamen werkgevers voor een grote uitdaging te staan. Het is lastiger om een gevoel van verbondenheid te creëren zonder face-to-face contact; het persoonlijke aspect blijft achter. 

Ruim een halfjaar na de introductie van het verplichte thuiswerken worden de langetermijneffecten daarvan langzaamaan duidelijk. En de impact blijkt groot. Waar het werkgeluk een paar maanden terug nog iets gestegen was ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt nu uit onderzoek van 2DAYSMOOD dat 22% van de ondervraagden ontevredenheid tijdens het werk ervaart. 

Dit is een groei van maar liefst 7% ten opzichte van 2019. Tegelijkertijd daalde de bevlogen stemming, inclusief hoog energiepeil en werkplezier, met 6%. De grootste veroorzakers van deze daling in werkgeluk zijn volgens de analyse de werkdruk, de verslechterde werk/privé-balans en, jawel, het gebrek aan verbinding met mensen. 

Met name alleenstaand personeel kreeg dankzij de coronamaatregelen een harde klap. Thuiswerkende medewerkers zonder partner of gezin gaven hun werkgeluk vóór COVID-19 gemiddeld een 7,4. In juni was dit al significant gedaald tot een 6,9, zo blijkt uit een grootschalig onderzoek van Werkgeluk Instituut Nederland in samenwerking met Fontys Hogescholen.

Motivatie op afstand

Om de loyaliteit en verbondenheid te ondersteunen, is een flexibele aanpak op afstand essentieel. Voldoende contactmomenten, transparante communicatie en persoonlijke ondersteuning zijn daarbij van groot belang. Niet te onderschatten is daarnaast de invloed van de ontspannen en sociale kant van het bedrijfsleven. Blijf hier ondanks de virtuele obstakels in investeren.

Vervang de vrijdagmiddagborrel door een online variant, of plan een virtueel bedrijfsuitje. Geef expliciet uiting aan de waardering voor werknemers, verbaal of in de vorm van een financiële extra. Met de feestdagen voor de deur, kan ook een kerstpakket een onverwachte, leuke attentie zijn. Juist de kleine extra’s maken het verschil tussen gemotiveerde werknemer en ontevreden afhaker; nu in deze onzekere tijden ontzettend belangrijk.

Dit artikel wordt aangeboden door: kerstpakkettenplaza.nl