Learning & Development: DSM ontwikkelde professionele virtuele leerpaden

DSM ontwikkelde met een agile projectaanpak twaalf virtuele leerpaden om de marketing- en salesprofessionals vaardigheidstrainingen te kunnen geven. Uniek hieraan is dat de marketingafdeling deze training zelf ontwierp met behulp van CrossKnowledge.

In deze CHRO-podcast spreekt Anna-Bo Bouwens met Sigrid Vermeeren, Global Marketing Excellence Manager bij DSM, over hoe zij het implementeren van een nieuw leersysteem samen met haar collega’s via een agile aanpak heeft gerealiseerd. De podcast kwam tot stand in samenwerking met CrossKnowledge.

“We hebben goede bestaande inhoud opnieuw ingezet voor virtuele leerpaden en daarmee academies opgezet”

Waar kwam de vraag voor een nieuw leersysteem vandaan?

Sigrid: “Vorig jaar zagen we dat iedereen in zijn strategische prioriteiten capability building had opgenomen. Daar was echt grote behoefte aan. Dus zijn we gaan kijken wat er al was binnen DSM. Dat bleek een grote bibliotheek aan heel waardevolle materialen, echt MBA-waardige marketing- en salesinfo, gemaakt door een businessschool.

“Maar die werd eigenlijk vrij weinig gebruikt, omdat veel mensen niet wisten waar ze deze konden vinden. Wij zijn daarop ingesprongen, en hebben door het maken van virtuele leerpaden die goede inhoud opnieuw ingezet en daarmee businessgroepspecifieke academies opgezet.”

Jullie hebben dat op een agile manier aangepakt. Wat houdt dat precies in?

Sigrid: “Agile werken heeft als grondslag dat je genoegen neemt met producten die niet perfect volgens jouw idee zijn, maar waarbij je zelf gaandeweg leert en jezelf en je product kunt corrigeren. Vaak worden binnen DSM op corporate niveau projecten briljant tot in detail uitgedacht, en als het dan aankomt bij de end customer - of dat nou markteling en sales is of op een andere operationele functie – past het niet altijd helemaal bij de behoefte van die functie.”

“Agile werken biedt flexibiliteit in het ontwikkelproces naar het eindproduct. Zo hadden we het eerste leerpad in 6 weken klaar. Dat is toen nog door twee iteratierondes gegaan om het te verbeteren.”

Hoe werd het nieuwe leerpad ontvangen door het team?

Sigrid: “Huiverig in eerste instantie. Dat heb je vaker bij corporate projecten. Maar wat wij heel sterk hebben gedaan denk ik, is een grondige stakeholderanalyse. En we hebben ambassadeurs gezocht, die echt dezelfde visie hadden als wij en daarmee de eerste producten ontwikkeld. En als een klant een product gaat promoten, dan komt het beter aan en wordt het beter opgenomen door peers.”

Jullie zijn het project in november 2020 begonnen. Hoe ver zijn jullie nu?

Sigrid: “Je hebt in elk project een voorbereidingsfase, een ontwikkelingsfase, een implementatiefase en een hypercarefase. We zijn nu in de hypercarefase aangekomen. Dus alle verschillende businessgroepen binnen DSM hebben nu een eigen academy en in die academy hebben wij twaalf generieke marketing en salesleerpaden ontwikkelt, met inhoud om de marketing en salesprofessionals skillstrainingen te kunnen geven.”

Hoe zijn jullie tot de uiteindelijke inhoud gekomen?

Sigrid: “Van die inhoud was 70 procent al beschikbaar en was ontwikkeld in samenwerking met de Vlerick Businessschool. Daarvan hebben wij stukjes genomen, dingen doorontwikkeld en zelf toegevoegd. We hadden bijvoorbeeld heel goede papers, goede videootjes over bepaalde items en hebben daar tekst aan toegevoegd of een businesscase. We hebben er met name een sociaal leerelement aan toegevoegd om het wat praktischer te maken en minder theoretisch.”

“We hebben voor een bepaald onderdeel games gemaakt om het wat leuker om te leren te maken”

Wat houdt dat precies in?

Sigrid: “Dat kan heel eenvoudig iets zijn zoals een poll, waarin je vraagt: wat zou jij doen in dit geval? Maar het kan ook een game zijn. Zo hebben we voor een bepaald onderdeel games gemaakt om het wat leuker om te leren te maken.”

Kan je al verschil zien tussen het eerste team en de teams die later zijn begonnen met het leerpad?

Sigrid: “Ik denk dat het enthousiasme bij iedereen inmiddels even hoog ligt. Mensen die wat later waren, zien de successen van de andere businessgroepen en voelen dat een beetje als een gemiste kans en willen het nu ook zo snel mogelijk doen. Maar bij de businessgroepen die eerder zijn begonnen liggen het engagement en de activatie een stuk hoger.”

“Die hebben al meer mogelijkheid gehad om learners te betrekken in het product en op verschillende manieren activatie te creëren. De learner's club in APAC, in onze Aziatische organisatie, doen eens per maand gezamenlijk een leerpad. Zij praten dan na over hoe ze het geleerde daadwerkelijk in hun werk gaan implementeren. Dat zijn geweldige initiatieven. Je ziet dan het enthousiasme heel erg toenemen.”

Hoe was dat team van HR of het team van learning en development hierbij betrokken?

Sigrid: “Binnen DSM hebben we een global learning en developmentfunctie. Iemand specifiek in dat team was nauw betrokken bij het creëren van dit project. Binnen DSM wordt alle algemene learning ontwikkeld door learning en development. Alle functionele learning, zoals capability-trainingen voor marketing en sales, worden gedaan door de verantwoordelijke functie. De learning en developmentmanagers hebben meer een adviserende rol maar die waren wel heel nauw betrokken. En ook complimenten aan CrossKnowledge dat ze dit project zo goed met ons samen hebben opgenomen.”

Meer weten? Luister hier naar het hele interview met Sigrid Vermeeren