Leer denken als een marketeer: 5 voordelen
Net als marketeers hebben ook recruiters te maken met een markt: de arbeidsmarkt. En daar is niet de klant, maar de kandidaat koning. Zeker nu de arbeidsmarkt een historisch laag werkloosheidscijfer kent van 3,5 procent en de kanidaat aan het stuur zit, kan HR nog veel leren van haar marketingcollega’s.
Auteur: Ko Tanis is Regional Director Nederland bij Talentsoft
Zeker als het gaat om de mindset. Waar hebben kandidaten behoefte aan? Tegen welke problemen lopen ze aan en hoe kunnen wij ze oplossen? Kortom, recruiters kunnen nog veel winnen in deze marketingdenkwijze.
Van sollicitant naar klant
Nieuwe talentvolle collega’s aantrekken is voor HR-professionals een uitdaging. De echte toptalenten zitten vaak al elders prima op hun plek, en het kost dan ook extra veel moeite deze mensen te recruiten.
Hoe je ze toch kunt verleiden? Door gebruik te maken van marketingtechnieken en de sollicitant te zien als een klant. Dat wil zeggen heel goed te begrijpen wat deze toppers bezighoudt en motiveert. Met deze informatie in de hand kun je een strategie ontwikkelen om talenten te bereiken en binnen te halen. Het ontwikkelen van een zogeheten employee persona kan je hierbij helpen.
Employee persona, de ideale kandidaat
Een buyer persona is een fictieve beschrijving van de ideale klant. HR kan haar voordeel met deze marketingmethode doen, door employee persona’s samen te stellen, de HR-variant op de buyer persona. Via de employee persona wordt een beeld geschetst van de ideale high-potential die je wilt aantrekken. En dat biedt een groot aantal voordelen.
1. Meer grip op selectieproces
Een employee persona helpt je om kandidaten beter te begrijpen. Je krijgt meer inzicht in wat jouw ideale kandidaat motiveert en bezighoudt, met welke boodschap en via welke kanalen je deze ideale kandidaat het best kunt benaderen. Uiteindelijk krijg je zo meer grip op het selectieproces.
2. Inzicht in employer branding
Doordat je jouw ideale kandidaat beter begrijpt, wordt het ook helder hoe je de organisatie en de specifieke functie moet branden om high-potentials aan te trekken. Matcht de huidige positionering, jouw employer brand, en de behoefte van de kandidaat niet? Dan is het raadzaam de positionering bij te schaven.
3. Een grotere talentpool
Door gebruik te maken van employee persona’s stijgt de hoeveelheid passende kandidaten sneller en wordt de talentpool groter. En daar doe je het natuurlijk voor.
Lees ook: Interne mobiliteit stimuleren: 7 tips
4. Een korter selectieproces
Bijkomende voordeel van een grote talentpool is dat je sneller een vacature kunt vullen. En doordat de kwaliteit van de sollicitaties hoger is, gaat er ook minder tijd verloren aan gesprekken met kandidaten die niet matchen. Veel organisaties die employee persona’s maken, onderzoeken ook wat kandidaten belangrijk vinden in het selectieproces. Als je het sollicitatieproces hierop laat aansluiten, is de kans op uitval van geschikte kandidaten minder.
5. Sneller rendabel zijn
Het werken met de Employee Persona stopt niet bij het selectieproces, je kunt de methodiek ook toepassen op de onboarding. Door goed te luisteren naar de feedback van nieuwe werknemers tijdens de onboarding, kun je als organisatie omstandigheden creëren waardoor nieuwe werknemers zich snel thuis voelen en zo snel productief en dus rendabel zijn.
Kortom, recruiters die de beste marketing-methodes toepassen op hun eigen werk, zullen meer geschikte kandidaten aantrekken, waardoor ze betere mensen kunnen aannemen, de retentie verbeteren en het bedrijf sterker wordt.
Meer weten? Download het gratis E-book: Recruiten als een marketeer.