Leren op de werkvloer essentieel voor succesvolle, slagvaardige organisaties
Waarom zou je nog vandaag werk maken van always on learning? Die vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden. Omdat je anders de boot mist. Werkgevers zullen in de huidige markt alles in het werk moeten stellen om talentvolle medewerkers te werven, binden en betrokken te houden. Bijvoorbeeld door hen de kans te bieden zich te blijven ontplooien op de werkvloer, maar ook thuis en onderweg. Voor de slagvaardigheid van je organisatie is het daarbij belangrijk om gegevens van het personeel met betrekking tot kennis en vaardigheden continu up-to-date te houden. Bovendien maakt always on learning het leerproces flexibel, aantrekkelijk en gemakkelijk. En last but not least, er komt een generatie medewerkers aan die gewend is aan lesmethodes die gebruik maken van moderne technologie en sociale media. Die mensen krijg je het cursuslokaal bijna niet meer in.
Waarom is always on learning nu zo belangrijk? Ten eerste is het een effectief middel om de expertise en motivatie van werknemers op peil te houden. Daarnaast zien we dat leren op de werkvloer de trends in de consumentenwereld volgt. Daar is on-demand, aantrekkelijke en sociale content van echte vakspecialisten de norm. Werkgevers die hierin meegaan proberen het leren ook makkelijker, relevanter en interessanter voor hun medewerkers te maken. De medewerkers van vandaag verwachten ook dat hun werkgever leren aantrekkelijk maakt en laat aansluiten bij hun dagelijkse werkpraktijk.
Brug tussen zakelijke en persoonlijke doelen
Natuurlijk zal een deel van de bedrijfstraining blijven bestaan uit het aanleren van vaardigheden en taken die passen bij de specifieke rol en functie. Maar juist nu hebben organisaties de kans om een brug te slaan tussen werkgerelateerde en persoonlijke leerdoelen. Als medewerkers zich zowel zakelijk als persoonlijk kunnen ontplooien, is dat een grote motivator. In de huidige dynamische en vaak ontwrichtende zakenwereld is het belangrijk dat zowel individuele medewerkers, als het personeelsbestand als geheel zich blijven ontwikkelen.
Het is niet verwonderlijk dat de digitale transformatie in de zakelijke praktijk zijn weerslag heeft op de vereiste vaardigheden van medewerkers en op de manier waarop ze die opdoen. De verwachting is dat tegen 2020 de wereldwijde zakelijke e-learning markt verantwoordelijk is voor een omzet van 31 miljard dollar. Dat blijkt uit een recent Technavio rapport. Ter vergelijking, dat is hetzelfde bedrag als het kabinet heeft uitgetrokken voor het totale onderwijs in Nederland in 2017. Leren op de werkvloer betekent dan ook allang niet meer dat medewerkers ad hoc cursussen volgen die vrijwel volledig losstaan van hun werksituatie. Tegenwoordig leren ze al werkend en werken ze al lerend; beide zijn verweven met elkaar en dat levert voor zowel werkgever als werknemer het meeste op.
Werkkracht is divers en verspreid
Bovendien is de werkkracht van de meeste organisaties niet meer zo uniform. De medewerkers zijn heel divers en over veel plekken verspreid. Dat vraagt ook om een gedifferentieerd en breed aanbod aan opleidingsinstrumenten en -mogelijkheden, dat zowel aansluit bij millennials, generatie-X’ers, als babyboomers. Uit een onderzoek van EdAssist in 2015 geeft 58 procent van de ondervraagde millennials aan dat ze van hun werkgever een afgewogen opleidingsaanbod verwachten dat aansluit bij hun functie. ‘Consumerization’ van de lesmethodes is een van de manieren om de generatieverschillen te overbruggen en om de verschillende generaties van elkaars vaardigheden en expertise te laten leren.
Zoals dat overal het geval is, speelt technologie ook op de werkvloer een bepalende rol bij de veranderingen in het opleidingslandschap. De opkomst van opleidingsplatforms in de cloud, inclusief streaming video, mobiele toepassingen en gamification, betekent dat de medewerkers de content steeds meer zelf kunnen samenstellen, omdat de lesstof gebaseerd is op daadwerkelijke expertise. Bovendien worden cursussen en trainingen tegenwoordig in hapklare brokken on-demand opgediend, in tegenstelling tot de taaie en saaie zendergerichte opleidingen van vroeger die je van begin tot eind moest volgen. Op de werkvloer is het nu net als in de ‘echte wereld’, waar je kennis opdoet via YouTube instructiefilmpjes en TED-seminars.
Vaardigheden zijn een serieus punt van zorg
Hoewel sommige werkgevers leren nog steeds zien als een luxe, is de realiteit van de huidige competitieve markt dat het aanbieden van opleidingsmogelijkheden medewerkers ontwikkeld, flexibel en gemotiveerd houdt. Het kan echt het verschil maken. Gelukkig zien steeds meer organisaties het belang ervan in. Uit het recente Deloitte Global Human Capital Trends 2016 rapport blijkt dat acht op de tien managers continu leren belangrijk (40 procent) of heel belangrijk (44 procent) vindt. Bovendien blijkt uit een PwC-onderzoek dat het aantal CEO’s dat de ‘aanwezigheid van vaardigheden’ als een serieus punt van zorg ziet, tussen 2014 en 2015 met 10 procent is gestegen. Dat laat in ieder geval zien dat bestuurders en managers inzien hoe belangrijk leren op de werkvloer is.
Van aansturen naar faciliteren
Een andere ontwikkeling is dat we zien dat de aandacht steeds meer verschuift van het aansturen van leren, naar het faciliteren van leren. Je wilt medewerkers meenemen en begeleiden tijden hun gehele reis door de organisatie. Vanaf het moment dat ze aangenomen worden, bij de ontwikkelingsperiodes en doorgroeimogelijkheden, tot en met de promoties en rolwisselingen. Die reis en die begeleiding moeten perfect aansluiten bij de ontwikkeling van de medewerker, met persoonlijke ondersteuning die past bij de fase waarin diens carrière zich bevindt, of bij wat collega’s in dezelfde fase waardevol vinden. Dat is ook precies de manier waarop wij onze technologie hebben ontwikkeld, met juist die overwegingen in ons achterhoofd.
Geïntegreerd always on proces
Een ding is in ieder geval volstrekt duidelijk: leren op de werkvloer kan geen afzonderlijk proces ergens aan de rafelranden van de organisatie meer zijn. Het moet een geïntegreerd, always on proces zijn, dat naadloos aansluit op de ervaring van de medewerker en dat volledig verweven is met de praktijk en de processen op de werkvloer. Met het juiste technologische platform zorg je er vervolgens voor dat het always on leren bijna vanzelf gaat en plezierig is – nauw verwant met de ervaring van de consument – maar ook leidt tot meer betrokkenheid en uiteindelijk meer productiviteit en slagkracht.