“Mannelijk bedrijfsmodel dringend toe aan revisie”
Op kantoor wordt de temperatuur meestal ingesteld op een niveau dat beter geschikt is voor mannen dan voor vrouwen. Met als gevolg dat vrouwen rillend aan het werk zijn, met mannen in T-shirts en hemdsmouwen tegenover zich. “Het klinkt triviaal. Toch is het een krachtige metafoor voor onze organisaties. Ze zijn georganiseerd zoals mannen het beste uitkomt, zonder enig idee dat het mannelijk is”, aldus het artikel Will women leaders change the future of management? in de Engelse zakenkrant Financial Times.
Aanpassen aan de behoeften van vrouwen
In het artikel stelt journalist Simon Caulkin dat het door mannen gedomineerde model “toe is aan een revisie”. In de afgelopen decennia heeft de demografie van het werk een stille transformatie ondergaan. Wereldwijd is 60 procent van de afgestudeerden nu vrouw, net als meer dan 50 procent van de managers en professionals in de VS. De bedrijfsprestaties hebben daar geenszins onder geleden. Nieuwe vrouwelijke leiders blijken beter te scoren dan hun mannelijke collega’s op zowel ‘harde’ als ‘zachte’ leiderschapsvaardigheden.
Veel vrouwen komen in leidinggevende posities terecht net nu het heilige geloof in aandeelhouderswaarde als belangrijkste ondernemingsdoel zijn ‘vernietigende greep’ aan het verliezen is. En als de spelregels veranderen, moeten leiders ook veranderen – of als ze dat niet kunnen, plaats maken voor degenen die dat wel kunnen. Vaak zijn dat vrouwen. “En dit keer zijn het de bedrijven die zich moeten aanpassen aan de behoeften van vrouwen, in plaats van andersom.”