Marijn van der Welle, Hoofd HR over de mensgerichte aanpak bij BDO

De snel veranderende wereld en krappe arbeidsmarkt vragen om meer wendbaarheid en veerkracht, waarbij goed werkgeverschap belangrijker is dan ooit. Marijn van der Welle, Hoofd HR bij BDO, vertelt hoe hij bij de accountants- en adviesorganisatie met een mensgerichte aanpak het verschil maakt.

Goed werkgeverschap gaat verder dan een mooi salaris en voldoende vakantiedagen. Een prettige bedrijfscultuur, goed leiderschap, interessante functies en ruimte voor ontwikkeling zijn minstens zo belangrijk, weet Van der Welle. Hij kwam zo’n 13 jaar geleden bij BDO aan boord in een financiële functie, maar na enkele jaren gooide hij het roer om richting de HR-kant. Sinds drie jaar geeft hij zelfs leiding aan de HR-afdeling. “Ik merkte dat ik meer de menskant op wilde. Gelukkig kon dat bij BDO, waar je veel ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen.”

De Resilient Workforce – het hoofdthema van dit nummer en de CHRO Day op 12 november in Hotel Arena in Amsterdam – is voor BDO geen nieuw begrip. “We zijn van nature een lerende organisatie. Wij leiden jaarlijks honderden young professionals op tot vakspecialisten. Naast inhoudelijke vaktechnische opleidingen en trainingen besteden we veel aandacht aan competentieontwikkeling.

Daarbij leren we ze vanaf het begin van hun carrière reflecteren op hun eigen handelen, feedback vragen en ontvangen. Permanente ontwikkeling is in ons vak cruciaal. Kennis veroudert snel, mede door veranderende wet- en regelgeving. Bovendien verandert ons werkveld rap door de opmars van AI. Dit vraagt dat we onze medewerkers helpen om nieuwe digitale vaardigheden te ontwikkelen”, licht Van der Welle toe.

Employabilty en talentbehoud

Klanten verwachten méér dan een correcte jaarrekening: ze willen onder meer advies over strategie, duurzaamheid, digitalisering en risicobeheersing, licht de HR-directeur toe. “Permanente ontwikkeling is dus nodig om sparringpartner en trusted advisor te blijven.” Een andere reden om sterk in te zetten op ontwikkeling is het als werkgever aantrekkelijk zijn en blijven in de krappe arbeidsmarkt voor accountants en consultants.

Maar de belangrijkste reden om op ontwikkeling in te zetten is het hebben van een resilient workforce, benadrukt Van der Welle. “Door continu te leren zijn medewerkers beter in staat om zich aan te passen aan veranderingen in het werk, de organisatie of de markt. Dat maakt ons als geheel wendbaarder en toekomstbestendig.” BDO is met ruim 3000 professionals en 15 kantoren één van de grootste organisaties in de consultancy- en adviseringswereld.  “We hebben een unieke positie in de markt en die willen we behouden door ook de komende jaren verder te groeien.”

Mens staat centraal

Accountancy staat bekend als een veeleisend vak, met hoge kwaliteitseisen en stevige werkdruk. Hoe onderscheidt BDO zich in die context? Van der Welle hoeft niet lang na te denken: “Onze cultuur is professioneel én mensgericht. Het een sluit het ander niet uit, sterker nog: ze versterken elkaar’.”

“Het zit in ons DNA om waarde te bieden aan onze mensen. Ook wanneer het pad dat je eerder bent ingeslagen niet meer past bij het pad dat je wil gaan bewandelen. Zelf heb ik binnen BDO kansen gekregen om te ontdekken waar ik het beste van waarde kan zijn binnen BDO. Ik vind het dan ook belangrijk dat we echt kijken naar mensen, hun talenten en hun potentieel. Soms is dat in lijn met je opleiding, soms juist daarbuiten.”

“Als de basis niet op orde is, kom je nooit toe aan de strategische HR-agenda”

Een van de eerste prioriteiten voor Van der Welle was het verder versterken van de HR-processen. “Als de basis niet op orde is – denk aan in-, door- en uitstroomprocessen, salarisadministratie of contractafhandeling – dan kom je nooit toe aan de strategische HR-agenda. Dan gaan gesprekken altijd over fouten of gemiste stappen. Pas als die fundering staat, krijg je rust en kun je waarde toevoegen aan de business.”

Ook bij haar klanten zet BDO in op gestroomlijnde processen. Met haar eigen fullservice dienstverlening – People Solutions geheten – biedt het klanten één loket voor elke HR-vraag, of het nu gaat om payroll & HR-support, arbeidsrecht, werving & selectie, opleiden & ontwikkelen, fiscale vraagstukken of strategische HR. “Organisaties die dit op alle fronten goed geregeld hebben, bouwen aan duurzame relaties met medewerkers. Wij helpen graag bij het inrichten van dat fundament.”

De ruim 200 experts waarover BDO beschikt maken hierbij steeds meer gebruik van technologie, zoals ook de eigen HR-afdeling van BDO dat doet. Zo gebruikt BDO Microsoft Copilot en een eigen AI-chatbot die HR-beleid en arbeidsvoorwaarden toegankelijk maakt voor medewerkers. “Je kunt als HR niet met de business praten over de impact van AI, als je er zelf niet mee experimenteert. Technologie is geen doel, maar wel een middel om de HR-functie toekomstbestendig te maken.”

Gedeeld leiderschap

Bij goed werkgeverschap draait het niet alleen om opleidings- en ontwikkelprogramma’s, maar ook om de manier waarop leidinggevenden met medewerkers omgaan. “Een goede leider kijkt niet alleen naar prestaties, maar ook naar ieders talenten en hoe deze optimaal kunnen worden ingezet. Professionaliteit zonder mensgerichtheid wordt kil. Mensgerichtheid zonder professionaliteit wordt soft. Het is de combinatie die ons uniek maakt.”

Daarom is één van de pijlers onder BDO’s HR-beleid leiderschapsontwikkeling. Niet alleen voor de top, maar vanaf het moment dat je verantwoordelijkheid krijgt om teams te gaan leiden. “We werken met leiderschapsprogramma’s die zich richten op gedeeld leiderschap. Het gaat er niet om dat één persoon alles bepaalt, maar dat teams gezamenlijk in staat zijn om resultaten te behalen. Daar hoort ook bij dat je leiding neemt over je eigen werk en loopbaan”, licht Van der Welle toe.

Psychologische veiligheid

Een belangrijk aspect van leiderschap binnen BDO is psychologische veiligheid. BDO meet regelmatig de bevlogenheid en veiligheid onder medewerkers. Kunnen mensen zich uitspreken als iets niet goed gaat? Durven ze in alle situaties te zeggen wat ze zien, ook als er druk op staat? Van der Welle: “Voor kwaliteit heb je onbevreesde medewerkers nodig. Mensen die durven op te staan en hun stem laten horen. Daar moeten leiders aandacht voor hebben en ruimte aan bieden.”

“Je kunt prachtige plannen maken over cultuur of leiderschap, maar als dat niet past bij de uitdagingen van de business, dan landt het niet”

Veerkracht gaat verder dan opleidingen alleen. Het gaat erom dat mensen in staat zijn om zich snel aan te passen aan veranderingen, zonder zichzelf te verliezen. Daarbij speelt duurzame inzetbaarheid een grote rol. Hoe blijf je gezond, vitaal en gemotiveerd in een veeleisende werkomgeving? BDO biedt vitaliteitschecks, sportactiviteiten, en toegang tot psychologische ondersteuning via externe partner OpenUp. “Vitaliteit is geen bijzaak. Het gaat over duurzame inzetbaarheid.”

HR als strategische partner

Van der Welle benadrukt dat HR alleen impact heeft als het direct aansluit bij de business. “Je kunt prachtige plannen maken over cultuur of leiderschap, maar als dat niet past bij de uitdagingen van de business, landt het niet. Daarom is het cruciaal dat HR dicht op de business zit. Samen scenario’s uitwerken, vooruitdenken over vaardigheden van de toekomst en het gesprek met elkaar blijven voeren: dát maakt HR relevant.”

Voor CHRO’s die zich afvragen hoe zij hun organisatie toekomstbestendig kunnen maken, heeft Van der Welle een heldere boodschap: investeer in mensen – hun ontwikkeling, hun vitaliteit en hun stem. “Dáár zit de echte waarde. Goed werkgeverschap is eigenlijk een hygiënefactor geworden. Als je het niet biedt, komen mensen niet – of ze vertrekken weer snel. Jezelf onderscheiden doe je door mensen écht centraal te stellen en te laten voelen en ervaren dat hun ontwikkeling en welzijn ertoe doen.”