Onderzoek: Medewerkerservaring bepalend voor succes HR-instrumenten
Wanneer werknemers HR-instrumenten zoals functioneringsgesprekken en opleidings- en ontwikkelbudget belangrijk en effectief vinden, heeft dat positieve impact op hun bevlogenheid en welbevinden en daarmee op het bedrijfsresultaat. Werknemersresultaten worden zelfs beïnvloed door de gepercipieerde effectiviteit van afwezige HR-instrumenten én door de mate waarop de beoordeling door managers en medewerkers op één lijn zit. Door de ervaringen van werknemers uit te vragen, kunnen werkgevers de investeringen in HR beter afstemmen op de behoeften van werknemers.
Dat blijkt uit promotieonderzoek van Jeske van Beurden (foto, zij promoveerde aan de Tilburg University, Human Resource Studies). Naast een literatuurstudie ondervroeg zij onder meer 208 leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs en 465 werknemers in diverse sectoren. Alleen het aanbieden van HR-instrumenten blijkt geen impact te hebben op bevlogenheid en welzijn van medewerkers. Vooral de beoordeling telt, ook die van instrumenten die niét worden aangeboden. Ook de samenhang tussen wat het management aanbiedt en wat werknemers belangrijk vinden draagt bij aan de effectiviteit van HR-instrumenten.
Jeske van Beurden: “Zowel bedrijven als werknemers investeren veel tijd, energie en geld in HR-activiteiten. Een goede werknemerservaring draagt bij aan het optimaliseren van deze HR-processen en daarmee ook aan een beter bedrijfsresultaat. Mijn onderzoek biedt inzicht in hoe werknemers HR-instrumenten kunnen beoordelen en hoe deze beleving hun gezondheid, het welzijn en functioneren beïnvloedt. Een positieve beoordeling blijkt van groot belang voor de effectiviteit van HR. Werkgevers doen er goed aan om werknemers geregeld te vragen in hoeverre zij de aangeboden HR-activiteiten als noodzakelijk en toereikend voor hun functioneren ervaren.”